Sök ikon

Så rundar parkeringsapparna kravet – för att du ska betala mer

Artikel bild
Genrebild. Foto: Istockphoto

Kommunens app Betala P skrotades – då blev det vilda västern med avgifter i Stockholm

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Förra månaden skrotade Stockholm kommunens egna parkeringsapp Betala P. En drös privata aktörer skulle ta över. 

Easypark, Epark, Mobill och Parkster tillhör de auktoriserade tjänsterna och fler kan komma att godkännas framöver, skrev Stockholm Stad i ett pressutskick. 

Kommunen tillade att förändringen inte innebär några höjda avgifter med tillägget att flera av de aktuella tjänsterna har så kallade tilläggstjänster. 

Kravet var alltså på ett avgiftsfritt grundupplägg. Men dyrare verkar det ändå ha blivit. 

DN skriver att betalningaapparna i stort sett fått fria tyglar av Stockholm att lägga på avgifter. Det handlar om så kallade serviceavgifter på 30-40 kronor utöver själva parkeringsavgiften för användare som ska betala i appen.

Två av parkeringsbolagen, Easypark och Mobill, har nämligen kunnat runda kravet på avgiftsfria parkeringar genom att lägga det avgiftsfria upplägget i en särskild webblösning. Kunderna uppmanas dock att använda apparna där extra kostnader tillkommer. 

DN skriver att det handlar om tiotals miljoner extra som bilägarna får betala.

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) menar att bolagen bryter mot kraven. Han vill ha tillbaka Betala P till dess att problemen är lösta:  

”Det är väl inte en människa som går in på webben för att betala en parkeringsavgift, vi har ju sedan länge vant oss vid att använda apparna”, säger han.

Easypark vill inte kommentera avgifternas storlek utan uppger i ett mejl:  

”Av konkurrensskäl delar vi inga siffror som kan kopplas till våra transaktioner.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer