Elvira Eriksson har gått från att vara en doldis-entreprenör till att ta såväl Sverige som andra marknader med storm med det egna smyckes- och klockbolaget Mockberg.
Den slutsatsen kan man i alla fall dra genom att titta på företagets rykande färska siffror för 2023.
Omsättningen ökade till närmare 61 miljoner kronor, mer än en dubblering från året innan, då bolaget omsatte 23 miljoner kronor. Även årets resultat ökade rejält, från knappt 180.000 kronor 2022 till 5,1 miljoner kronor förra året.
Bakom den stora omsättningsökningen står tillväxt på befintliga marknader, alltså Sverige och Norge, tillsammans med att bolaget har lanserat online i Tyskland.
“Det är tydligt för oss att allt fler tycker om vårt varumärke och det vi gör och ordet sprids mycket genom word of mouth. Det känns som att vi har hittat vår målgrupp, vet vad de vill ha och förstått hur vi ska nå ut till dem.”
Så hur gör ni för att nå ut?
“Vi fokuserar på att vara där vår målgrupp är, det vill säga i sociala medier, som på TikTok och på Facebook. Vi jobbar tillsammans med några av Sveriges största influencers som vi vet att våra kunder följer. Bland annat Alice Stenlöf, Kenza och Sanne Josefsson. Förutom det har vi ett starkt community via våra nyhetsbrev och i lojalitetsprogram.”
I år siktar Elvira Eriksson ännu högre.
“Vi ska ju över 100 miljoner i omsättning i år. Lönsamheten fortsätter i samma takt som förra året. Vi säljer mer produkter från ett befintligt sortiment, så vi har inte skapat några merkostnader i bolaget i år”, säger Elvira Eriksson till Breakit.
Men framgången har inte alltid varit självklar.
Samtidigt som pandemin för några år sedan skakade om Mockberg ordentligt råkade Elvira Eriksson ut för en ridsportsolycka som kunde ha kostat henne livet.
“Du borde köpa en trisslott”, berättade hon då för Breakit att läkaren hade sagt till henne medan hon vårdades för bruten nacke. Hon kunde lika gärna blivit förlamad eller omkommit.
Tillbaka till 2024.
I år har bolaget slagit upp dörrarna till onlinebutiken i Danmark. Under hösten väntar öppnandet av företagets första fysiska flagship store i det anrika varuhuset NK i Stockholm.
“Det är det största som hänt i mitt yrkesliv. Det är en stor 90-kvadratmeters lokal, som håller på att förberedas nu. Det kommer att bli otroligt.”
“I år är det 10 år sedan jag och min bror startade bolaget, så det känns extra roligt på grund av det.”
Aktörerna som riktar in sig på smycken, inte minst med huvudfokus på e-handel, tycks samtidigt bli allt fler. Ani Jewels, signerad influencer-duon Bianca Ingrosso och Lovisa Worge, är ett exempel. Jonna Jinton, med det egna bolaget Jonna Jinton Jewelry, är ytterligare ett. Även Cecilia Kores och hennes Mumbaistockholm bör nämnas.
Hur ser du på konkurrensen?
“Jobbar man på Mockberg så är det väldigt tydligt att vi är superfokuserade på vilka målgruppen består av och vad de vill ha, både sett till produkten men också sett till shoppingupplevelsen. Där har vi gjort mycket rätt, i och med att varumärket blir mer och mer omtyckt av fler”, säger Elvira Eriksson.
“Det är endast tjejer i 30-årsåldern som jobbar på Mockberg, så vi är alla vår egna målgrupp och slutkunden är hela tiden i fokus, oavsett om det handlar om smyckena, detaljerna i paketering, eller vad det än kan vara.”
Många bolag kritiseras för att vara ojämställda, och att det finns en klar majoritet män i bolaget. Ni är alltså tvärtom – endast kvinnor. Har du fått någon kritik för det?
“Det är inte så att vi inte anställer män, men de som söker sig till oss är främst kvinnor. Därför är de som jobbar med produkterna och kampanjer tjejer. Men däremot så är mina bröder delägare i företaget och det är även flera män som jobbar direkt och indirekt med saker runt Mockberg, bland annat på byråer. Så jag tycker inte att vi är ojämställda på det sättet.”
Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag