Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Backas av Notch och Jens Lapidus – men tufft läge för Selahatin och den ”sexiga” tandkrämen: ”Jobbar stenhårt”

Artikel bild
Jens Lapidus, CDLP-grundaren Andreas Palm och Markus ”Notch” Persson satsar alla på Selahatin. Foto:TT/Press

Grundarna tog en chansning på att det fanns en målgrupp för deras nya lyxprodukt i badrumsskåpet. Men premiumtandkrämen, där en tub kostar över 200 kronor – och som ska göra borstningen sexig, har befunnit sig i ett tufft läge. I Selahatins senaste bokslut står det att kapitalet är bränt och att bolaget tappat en viktig marknad.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Varumärket Selahatin startade med övertygelsen om att det finns en köpgrupp villig att betala ett par hundralappar för en mer stilren och bokstavligt talat premiumdoftande tandkräm. En produkt som kostar mellan 20 och 45 kronor och inte direkt andas elegans (snarare standard-mint) i vanliga fall. De är inte ensamma om att pröva lyckan i segmentet. På de senaste åren har flera aktörer dykt upp – som Aurezzi som gör guldtandborstar och munvatten med bladguld och siktat på en miljardvärdering

Bakom Selahatin står Kristoffer Vural och vd:n Patrik Holmberg. Inspirationen kom faktiskt när Kristoffer Vural fick en stroke och var rullstolsburen i ett år. Han utvecklade en känslighet för sinnesintryck som doft och smak och ville då förhöja vardagsritualer, som tandborstningen.

”Trots att människor uppskattar god mat och fin design så har tandkräm smakat och sett likadan ut i 70 år – det är hög tid att ändra på. Ambitionen med varumärket är att göra kategorin sexig och cool”, sa han i en kommentar i samband med lanseringen av e-handeln. 

Bolaget har en rad kända investerare, däribland författaren Jens Lapidus, Johan Bäcke, medgrundare av Byredo, samt CDLP-grundarna Andreas Palm och Christian Larsson som är grundare av CDLP. Minecraft-grundaren Markus “Notch” Persson har också gått in med pengar genom sitt investeringsbolag Notch Investments.

Kapitalet förbrukat

Nu har bolaget släppt sin årsredovisning för 2023 och siffrorna visar att det har varit ett finansiellt tufft år. Minst sagt. Det egna kapitalet är förbrukat, skriver bolaget krasst i bokslutet. 

2023 gjorde bolaget en nyemission på 4,4 miljoner kronor och tog ett lån på 4,5 miljoner kronor för att stärka balansräkningen. I maj i år upprättade bolaget en kontrollbalansräkning, något som måste göras när bolagets egna kapital tros understiga hälften av bolagets registrerade aktiekapital. 

Kontrollbalansräkningen visade att så inte var fallet – då varulagret värderats till nettoförsäljningsvärde – men som Selahatin skriver: 

”Bolaget jobbar för närvarande på en långsiktig lösning för att förstärka egna kapitalet”, står det i bokslutet. 

Hur den lösningen ser ut återstår att se, enligt  vd:n Patrik Holmberg.

”Vi kollar på olika lösningar för finansiering vad gäller 2025 och 2026. Där är ingenting klart idag men vi pratar med såväl nya som befintliga investerare”, säger han. 

Han summerar utmaningarna 2023 som ett bakslag i Kina som ledde till att 50 procent av intäkterna försvann över en natt vilket resulterade i att bolaget kom under sin försäljningsbudget.

”Kostnadskostymen blev för stor. Vi har på ett par år tredubblat produktportföljen vilket har krävt en hel del investeringar. Sedan har vi investerat i organisationen, i personalen och ett helt nytt flaggskeppskontor på Strandvägen”, säger Patrik Holmberg. 

”Vi jobbar stenhårt för att så snart som möjligt gå mot svarta siffror.”

Facit vad gäller siffrorna visar en omsättning på 5,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat som var lika stort på minussidan, -5,8 miljoner kronor. 

Det egna kapitalet summeras i årsredovisningen till minus 4,5 miljoner kronor. 

Viktiga marknader försvann

Sett till försäljningen så tappade Selahatin distributionsavtal i Kina 2023. Landet har tillsammans med Ryssland tidigare stått för 50 procent av omsättningen, står det. I bokslutet så skriver Selahatin: 

”Avtal med nya partners för dessa marknader har däremot ingåtts.”

Innebär det att ni åter har försäljning i Ryssland?

”Vi har ingen försäljning i Ryssland. Det har vi inte haft sedan kriget bröt ut.”

Men formuleringen är rätt missvisande då.

”Ja. Men vi säljer inget dit idag även om min personliga ståndpunkt är att ryska privatpersoner inte ska drabbas av vad en regim gör.” 

Selahatin har under 2023 även gått in i Sydkorea, Japan och i Mellanöstern under 2023, enligt bokslutet. 

2024 ser det ljusare ut försäljningsmässigt, skriver företaget i en framåtblick i bokslutet. Omsättningen har lyft med över 200 procent under första halvåret 2024, enligt årsredovisningen. Patrik Holmgren säger att förklaringen är ökad försäljning i Asien, där han bland annat nämner Taiwan och Hongkong, samt en starkare e-handel. 

Årets första sex månader omsatte Selahatin 7,6 miljoner kronor varav försäljningen online ökat med 400 procent. 

LÄS ÄVEN: Svenskarna vill tälja guld på lyxtandvård – så fick de in världsstjärnan som ägare: ”Siktar på miljardvärdering”


Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer