Begagnat tycks ta allt större plats i våra liv, och inte endast hos konsumenterna.
H&M pumpar in jättebelopp i second hand-plattformen Sellpy och Ikea är på väg att lansera en marknadsplats där kunder ska kunna sälja möbler till varandra.
Men giganterna är inte ensamma om att investera tungt i försäljning av använda prylar.
I veckans avsnitt av SVT:s entreprenörsprogram Draknästet presenterar duon Karin Rehnberg och Cathrin Fogelberg företaget Revive retail. Enkelt förklarat har de skapat en begagnat-lösning som kan integreras hos e-handlare, via vilken privatpersoner kan sälja saker de inte längre behöver.
“Vi hjälper e-handlare att sälja begagnat på sina befintliga sajter genom vår plug and play-lösning”, säger Karin Rehnberg när Breakit ringer upp.
Sakerna kan säljas för upp till 80 procent av nypriset. E-handlarna får 20 procent av kakan, Revive Retail får 10 procent och resterande 70 procent går till privatpersonen som vill bli av med prylar.
När den här intervjun genomförs är det september, men avsnittet av Draknästet som sänds samma vecka spelades däremot in redan i början av maj.
Obs! Spoiler-alert!
När Karin Rehnberg och Cathrin Fogelberg ställde sig framför drakarna och pitchade affärsidén sökte de en investering om 300.000 kronor för 1,5 procent av bolaget, och därmed en värdering på 20 miljoner kronor.
Hellen Wohlin Lidgard, Evelina Anttila, Richard Båge och Shervin Razani, alltså fyra av fem finansiärer, blev snabbt intresserade. (Mer om alla drakarna går att läsa om här.)
Efter en intensiv förhandling landade parterna till slut i att samtliga drakar välkomnades att investera sammanlagt 300.000 kronor där och då, med en option om att lika mycket skulle kunna skjutas till längre fram.
Totalt fick alltså drakarna möjlighet att investera 600.000 kronor för 3 procent av bolaget, till 20 miljoner kronor i värdering, enligt den preliminära överenskommelsen.
När Breakit når Karin Rehnberg har ännu inga pengar trillat in på kontot.
“Allt går enligt plan. Vi har ingen stress. Det viktiga är att det blir bra för alla parter. Vi har haft flera möten med alla drakarna och det finns inga tecken på att det inte blir någon investering eller att någon vill dra sig ur. Att det inte har blivit av än är på grund av att sommaren och semestrar stod för dörren efter inspelningen och att det tar lite extra tid att få alla bitar på plats i och med att det är så många drakar som är med och investerar.”
“Men vi är väldigt glada att vi så många av dem vill vara med och investera i oss. Det är otroligt roligt att de vill hjälpa oss både med kapital och deras kunskaper.”
Vad ska pengarna användas till?
“Nu handlar allt om att ta lösningen till marknaden och pengarna kommer att användas till att förfina vårt erbjudande till e-handlare och varumärken.”
Räknar med vinst inom tre år
Bolaget lanserade sin lösning under våren med bland annat Scouternas e-handel Scoutshop.
“I pitchen i Draknästet pratade vi främst om att sälja verktyg man har hemma. Men nu tror vi snarare att vi kommer att fokusera på sektorer som kläder, friluftsartiklar, barnartiklar, heminredning och sportprylar. De områdena är mycket snabbare på pucken med second hand”, säger Karin Rehnberg.
Nu har flera e-handlare fått upp ögonen för lösningen, berättar hon.
“Vi har valt att fokusera på några mindre e-handlare till en början, och det är helt enkelt för att de är mer snabbrörliga än större aktörer. De är redo att köra direkt. Vår lösning kommer att rullas ut på flera e-handelssajter under hösten. Till jul är målet att utöka med fem ytterligare aktörer.”
Priset på sakerna som ska säljas bestäms automatiskt genom lösningen, berättar hon. Hur mycket prislappen landar på beror dels på skicket och nypriset på produkten.
“Säljaren får inte pengarna förrän köparen har godkänt skicken. Så det finns inget incitament för en säljare att påstå att produkten att skicket är bättre än vad det egentligen är”, säger Karin Rehnberg.
Under bolagets första räkenskapsår, som sträckte sig under sju månader 2023, omsatte företaget 51.000 kronor med ett minusresultat på 925.000 kronor.
“Vi håller fortfarande på att förfina vår lösning och rullar ut den på bredare front i höst. Vi räknar med att gå med vinst inom tre år.”
Hur ser ni på konkurrensen? Finns det någon annan som gör det ni gör, eller finns det risk att bolag utvecklar en egen second hand-lösning?
“Det finns några amerikanska aktörer som hjälper e-handlare att integrera försäljning av begagnat på de redan befintliga sajterna. Det har gått jättebra för dem, så det är en positiv indikation på att det finns en marknad. Deras lösning är däremot mer komplicerad än vår att installera.”
“Det är väldigt få e-handlare idag som har teknisk kapacitet att kunna utveckla tjänsten själv.”