Berättelsen om Glowid, som säljer hudvård från olika koreanska märken genom sin e-handel, fick sin start när grundaren Cecilia Ortmark Söder flyttade till Seoul. Mer detaljer har Breakit berättat om tidigare, vilket går att läsa om här.
Under bolagets brutna räkenskapsår, som sträckte sig från slutet av mars 2022 och ett år framåt, ökade omsättningen till 81,3 miljoner kronor, från närmare 60 miljoner kronor året innan.
“Vi har en bra mix mellan lojala kunder på vår egen sajt och våra B2B-kunder. Vi har lyckats bygga en stark community och har väldigt bra lojalitet hos återkommande kunder, vilket har varit ett framgångsrecept för oss”, skriver Cecilia Ortmark Söder i ett mejl till Breakit.
Resultatet hade inte en lika positiv utveckling som omsättningen. Resultatet efter finansiella poster minskade till 5,6 miljoner kronor, från 8,8 miljoner kronor räkenskapsåret innan.
“Vi har brutet räkenskapsår med slut sista mars. Under 2022 hade vi vissa utmaningar efter pandemin kopplat till bland annat logistiken vilket gav en negativ effekt på resultatet 2023.”
Hur det har gått för bolaget under räkenskapsåret våren 2023 till våren 2024 får Breakit inget svar på. Det finns inte heller några offentliga handlingar om detta ännu, men enligt grundaren har bolaget en “fortsatt fin tillväxt under 2024.”
När Breakit pratade med Cecilia Ortmark Söder senast, i juni förra året, tycktes hon inte ha några planer på att försöka fylla kassan med externa kapital.
“Nej, inte nu”, sa hon då och berättade att endast hon och hennes man, Carl-Johan Söder, ägde bolaget tillsammans.
Men mycket kan förändras snabbt.
Enligt bolagsverket har företaget i augusti i år registrerat en nyemission. Enligt handlingar från en bolagsstämma under sommaren beslutades det att ta in 10 miljoner kronor.
När Breakit frågar grundaren om kapitalinjektionen vill hon inte kommentera, men enligt ägardatabasen Eivora har bolaget nu flera ägare. Förutom Glowid Holding, som i sin tur kontrolleras av grundaren och hennes man står även Never Eat Alone Invest III AB med på ägarlistan, som i sin tur har en styrelse där entreprenörerna Rustan Panday, Richard Båge, Daniel Pilotti, Erik Ekfeldt, Jacob Brögger och Christian Wallenstam ingår.
Det är inte det enda som skett nyligen hos Glowid. Adeline Sterner, e-handelsveteran och tidigare vd på Bianca Ingrossos pengamaskin Caia Cosmetics, har klivit in i styrelsen. I somras blev hon även styrelseledamot i en annan e-handlare: Care of Carl som satsar på lyx för män. Hon är dessutom aktuell som investerare, eller drake, i SVT:s entreprenörsprogram Draknästet.
“Det är jättekul. Jag har haft ögonen på det här bolaget ett tag och tyckt att det är spännande. Vi lever ju i en liten värld, så vi kom i kontakt och började prata”, säger Adeline Sterner till Breakit.
Hon kommer inte att engagera sig operativt i företaget, utan bidrar genom att vara en del av styrelsen, berättar hon.
“Jag vill inte komma in som en virvelvind, utan håller mig i bakgrunden och hjälper Glowid i min styrelseroll.“
“Det känns som att det är en väldigt bra match på många sätt. Dels för att det är e-handel, dels för att det är just den här branschen. Men mest av allt för att jag tycker att entreprenörerna är så himla duktiga och även Nea (Never Eat Alone Invest, redaktionens anmärkning). Det känns som en väldigt bra setup”, säger hon och tillägger att hon inte har gått in med kapital i den senaste rundan.
Tillbaka till Cecilia Ortmark Söder.
Hur hoppas ni att Adeline Sterners kompetens och tidigare erfarenheter ska hjälpa Glowid?
“Vi är otroligt glada och stolta att Adeline klivit in i vår styrelse. Hon tror på oss och har väldigt relevant kompetens. Perfekt match tycker vi för att hjälpa oss att navigera rätt med bland annat geografisk expansion och eget varumärke”, skriver Cecilia Ortmark Söder.
Vilket fokuserar ni på just nu?
“Fokus just nu är att hålla fokus – det vill säga att hitta sätt att växa utan att dra igång alltför många nya initiativ. Fortsätta med det vi gör men lyfta oss och göra det bättre.”
Vad är er främsta utmaning?
“Vi är ett väldigt tight gäng så rätt rekryteringar är en nyckel till framgång för att kunna fortsätta växa”, skriver Cecilia Ortmark Söder.
Märker ni av att konjunkturen och att många konsumenter håller hårdare i plånboken?
“Svårt att säga – det är alltid uppskattat med kampanjer och möjligtvis ännu mer uppskattat nu än för ett par år sedan. Våra produkter är mestadels prisvärda – vardagslyx, men för en tillgänglig prislapp”.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.