Sök ikon

Rusning efter Mackmyra efter tunga beskedet: ”Varumärket är starkt”

Artikel bild

Alla verkar vilja ha tag i en svensk whisky efter Mackmyras konkursbesked. På en dag har bolaget sålt lika många flaskor som under nära ett normalt halvår.

”Varumärket är starkt”, säger konkursförvaltaren.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det svenska whiskybolaget Mackmyra har ansökt om att gå i konkurs. Beskedet kom i måndags. Efter 25 år och med pionjärstatus tvingas varumärket kasta in handduken efter att det inte lyckats säkra likvida medel för att driva vidare verksamheten på kort sikt.

Kundernas intresse för Mackmyra tycks dock inte ha svalnat. Konkursansökan har utlöst motsatt reaktion. Kunderna rusar för att få tag i den svenska spritdrycken, skriver SvD. På en dag gjordes lika många beställningar som normalt görs på strax under ett halvår. 

Det kan även Mackmyras konkursförvaltare Emma Berglund Uväng vittna om. 

”Det är uppenbart att varumärket är starkt", säger hon. 

Hon vill inte avslöja några summor. Det gör inte heller Systembolaget. Men det kan vara intressant i sammanhanget att notera att Mackmyra hade en omsättning på 70,8 miljoner kronor förra året.

Om möjligheterna att sälja Mackmyra som hel verksamhet eller sälja delar av rörelsen säger Emma Berglund Uväg:

”Jag har varit i kontakt med en rad intressenter, både bolag i branschen och bolag från helt andra branscher, som i vanliga fall inte jobbar med dryck och alkohol.”

Mackmyra gjorde en förlust på 93 miljoner kronor förra året. Värdena ligger på cirka 240 miljoner och skulderna på 140. Största skulden är till största ägaren Lennart Heropå 100 miljoner kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer