Sök ikon

H&M lägger ner Afound: "Inte tillräckligt hög efterfrågan"

Artikel bild
Foto: Press.

H&M skrotar sin satsning på kläder från tidigare kollektioner.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Sajten kommer stängas under hösten. I ett pressmeddelande skriver H&M att orsaken är att det inte finns tillräckligt hög efterfrågan och att varumärken i större utsträckning väljer att använda sina egna kanaler för rea. 

På Afound har det förutom H&M:s egna märken även gott att köpa externa varumärken.

Så sent som i måndags kunde vi berätta att H&M satsar ännu mer pengar i second hand-bolaget Sellpy. På ett år har bolaget tagit in 175 miljoner varav den absoluta merparten kommer från H&M som äger över 80 procent av bolaget.

Med lite god vilja kan man säga att historien om Afound faktiskt började på Breakit. I början av 2018 hade vår medgrundare och stjärnreporter Stefan Lundell nämligen fått reda på att något var i görningen hos H&M. Vi skickade ut honom till Solna för att snoka. Resultatet av det kan du läsa här.

Avslöjandet bekräftades senare av klädjätten och i juni samma år slogs portarna upp för den första butiken och e-handeln. Tanken var att alla varumärken som ville skulle kunna sälja ut sina restlager via Afound. 

Men redan i slutet av 2019 tvingades Afound dra ner när 50 anställda tvingades lämna. Samtidigt expanderade man utomlands med lanseringar i både Tyskland och Finland. 

 

Läs mer