Sök ikon

Ekonomisk krasch för Katrin Zytomierska – från 21 miljoner till konkurs

Artikel bild
Katrin Zytomierska. Foto: TT

En konkursvåg sköljer över influencerns satsningar på mat och e-handel.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Katrin Zytomierska har gjort sin karriär både som programledare på tv och i sociala medier. Parallellt med det har hon drivit flera företag. I butikerna har vi kunnat se varumärket Clean eating som har velat få oss att äta hälsosamt men hon har även drivit e-handeln Dsaint som har sålt bad- och sportkläder.

Men verksamheterna verkar inte ha gått något vidare och under måndagen satte Katrin Zytomierska båda bolagen i konkurs.

Det mest framgångsrika av de två var Clean eating som under förra året omsatte 21,4 miljoner kronor och gjorde en vinst på 100.000 kronor. 

Samtidigt har bolaget varit i blåsväder. Förra året tvingades Clean Eating att betala ett vite på 1 miljon kronor för smygreklam på Katrin Zytomierskas Instagram. Influencern själv tvingades betala 250.000 kronor. 

Men inte nog med det. 

Tidigare i år tvingades Clean eating betala 200.000 kronor till Polar Music och skivbolaget Universal Music. Bakgrunden var att de hade använt Abba-låten The winner takes it all i ett inlägg på Instagram.

Bakom Dsaint som främst har sålt bikinis ligger det som förut hette Love by Lola och drevs av grundaren Yessica Thor. Zytomierska köpte märket 2020 men hela affären slutade i ett storbråk (mer om det här) och ett namnbyte till Dsaint. Bolaget har brottats med låga försäljningssiffror och hade förra året en omsättning på bara 363.000 kronor och gjorde en förlust på 144.000 kronor.

Konkursförvaltaren Leonardo Merino säger till Breakit att det framförallt handlar om en skatteskuld som bolagen inte kan betala.

"Jag hoppas att det finns intresse för att köpa det som finns av värdet i bolaget.

"Det handlar framförallt om varumärket i det här fallet."

 

Läs mer