Om det finns en sak som går att konstatera om SVT:s entreprenörsprogram Draknästet så är det att den ena tunga techprofilen efter den andra sluter upp som investerare, eller drakar, som det också kallas.
Tidigare har Sara Wimmercranz, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds, Jacob de Geer, grundare av fintech-bolaget Izettle samt Collector-grundaren och investeraren Lena Apler varit med och tagit emot pitchar från både nervösa och kaxiga entreprenörer.
Förra året hakade ytterligare kända profiler på. Ash Pournouri, skivbolagsdirektör, serieentreprenör och investerare, Hannah Widell, mediepersonlighet, investerare och grundare och vd för produktionsbolaget Perfect Day Media och Christian von Koenigsegg, investerare och grundare av biltillverkaren Koenigsegg Automotive, kunde då titulera sig drakar.
När det under våren meddelades vilka investerare som ska medverka i höstens program, tillika den fjärde säsongen, stod det klart att Hellen Wohlin Lidgard och Evelina Anttila, även de tungviktare i techsfären, hade tackat ja till att medverka. Även Shervin Razani, investerare och grundare av bemanningsbolaget Jurek, Storytel-grundaren Jonas Tellander och fastighetsmäklaren och tv-profilen Fredrik Eklund är med som drakar sedan tidigare.
Nu ansluter ytterligare kända profiler.
Susanne Najafi, grundare av Backing Minds, Richard Båge, investerare och grundare av Mediaplanet, Adeline Sterner, e-handelsveteran och tidigare vd på Bianca Ingrossos pengamaskin Caia Cosmetics och Systematic Growth-grundaren Ashkan Pouya, kommer att synas i rutan i höst, enligt ett pressmeddelande. Programmet meddelar också att den enskilt största investeringen i programmets historia genomförs i år.
“Jag fick frågan bara och jag tyckte det var kul”, säger Ashkan Pouya, om beslutet att medverka i programmet, när Breakit ringer upp honom.
“Det är ett utbildande program och som investerare får man träffa duktiga, nya entreprenörer. Det är ju inte så mycket jobb, för jag är bara med i ett avsnitt.”
Blev det några investeringar?
“Ja, jag investerade friskt”, säger han, men vill inte kommentera mer än så.
Han klev däremot inte in i studion på jakt efter bolag i en särskild bransch, berättar han.
“Jag har jobbat länge med entreprenörskap och med att bygga upp många olika typer av bolag. Så det är ingen bransch specifikt för mig. Utan det som jag är mest noga med är att jag måste gilla de entreprenörer som ska göra jobbet.”
“Det krävs otroligt mycket fokus och engagemang att bygga företag, så det är viktigt att personen som ska göra det är helt dedikerad, fokuserad och driven. Annars går det inte.”
Varför tror du att det är så många tech-profiler som vill vara med i programmet?
“Det är nog liknande anledningar som varför jag ville vara med. Det är helt enkelt alltid kul att träffa nya entreprenörer. I många andra program kanske det krävs att medverkande ger väldigt mycket av sin tid, men här handlar det om några dagars inspelning. Det är ett format som jag tror passar människor som har väldigt mycket annat att göra”, säger Ashkan Pouya.
Han får medhåll av Adeline Sterner.
“Jag kan ju egentligen bara svara för mig själv, men det är säkert fler än jag som tycker att det är riktigt kul att träffa alla de här bolagen som är med och att få chansen att investera i tv. Det är en spännande och lite speciell grej att göra”, säger hon till Breakit.
“Jag tycker också att det är kul att vara med som en icke-klassisk investerare, för att visa att man kan hålla på med investeringar i mindre skala”, tillägger hon.
Om hon öppnade plånboken eller vill hon inte avslöja. Däremot berättar Adeline Sterner att många av bolagen som pitchade var relevanta för henne.
“Det är klart att det var extra roligt att träffa entreprenörer som hade bra energi, och som man kände att det var en bra match med mig som person. Det är ju särskilt då man känner att man skulle kunna bidra”, säger Adeline Sterner.
“I och med att den bakgrund jag har så är det klart att jag var mest intresserad av bolag som hade någon form av konsumentvinkel."
Breakit har tidigare rapporterat om att flera bolag som utlovades investeringar, men att verkligheten blev något annat än vad tittarna fick se. Entreprenörerna bakom Zoma Relaxation Drink, systrarna Linn Ekberg och Julia Ekberg med sitt horsetech-bolag ZacZess och Stephanie Spindler Jonsson med sitt bolag Mypauze, tackade ja till investeringar i ruta, utan att faktiskt få in kapital.
Vad har du för tankar om detta? Tycker du att det är rättvisande för tittarna?
“Nej, det är det ju inte riktigt. Men samtidigt så har man väldigt lite tid på sig att fatta investeringsbeslutet, och det gäller både investerarna och entreprenörerna som pitchar.
Investerare måste få chansen att göra en DD (due diligence, redaktionens anmärkning), och bolagen måste få räkna på erbjudandet de fått från investeraren”, säger Adeline Sterner.
“Båda parter måste få bli nöjda och göra en gedigen process. Men det är klart att det blir tråkigt för tittarna om det inte blir som man ser i programmet”, säger hon.
Tillbaka till Ashkan Pouya
“Det är lite komplext att göra investeringar på det här sättet. När man investerar i vanliga fall träffar man entreprenörerna och bolaget flera gånger och går igenom en process tillsammans. I det här programmet är investeraren helt utlämnad till vad entreprenören säger”, säger han.
“Efter pitchen och efter inspelningen måste man få ta ett möte och prata igen, och då kan man inse att vissa saker skiljer sig från vad som berättades under pitchen, eller att man får mer information, så det är egentligen inte så konstigt om antingen investeraren eller entreprenören drar sig ur efteråt”, säger Ashkan Pouya.
Breakit har sökt Susanne Najafi.