Sök ikon

Hälften av personalen bort i Isabella Löwengrips nya baby Plegium: “Ett omställningsår”

Artikel bild
Karin Whitlock, vd för Plegium, som tidigare har backats av Isabella Löwengrip. Foto: Press/Daniel Ivarsson/Montage.

Mer än hälften av personalen har fått sluta och ägarna tvingades under våren trycka in nya miljoner för att hålla verksamheten flytande – entreprenören Isabella
Löwengrip har fått en tuff start som investerare i safetech-bolaget Plegium.

Men nu ska bolaget vara på väg att vända:

“Vi gjorde en kraftig resultatförbättring sista kvartalet”, säger vd:n Karin Whitlock i en kommentar till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

“Ett omställningsår.”

Så beskriver Safetech-bolaget Plegiums vd Karin Whitlock fjolåret. 

Enkelt förklarat kan bolagets verksamhet förklaras som utveckling och försäljning av uppkopplade säkerhetsprodukter. Ett exempel är en säkerhetsspray som automatiskt larmar med positions-sms och nödsamtal.

Så hur gick det för bolaget förra året?

Omsättningen landade på 11,1 miljoner kronor, med ett minusresultat på 13,6 miljoner kronor, enligt det senaste bokslutet. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen uppgick till 10,8 miljoner kronor med ett minusresultat på 10 miljoner kronor. 

“Förra året var ett omställningsår för Plegium, där fokus har varit lönsamhet. Vi drog ned kraftigt på personalstyrkan med något ökad omsättning. Vi hade en för stor organisation under första halvåret vilket vi adresserade och gjorde därefter en kraftig resultatförbättring sista kvartalet”, skriver Karin Whitlock i ett mejl till Breakit.

Enligt årsredovisningen minskade personalstyrkan från 37 anställda under början av 2023 till 28 vid slutet av året. I dagsläget utgörs antalet anställda av 16 personer.

“Den nedskärningen som vi gjorde förra året fick full effekt under första kvartalet i år”, skriver Karin Whitlock.

Fokuset på att öka effektiviteten och förbättra lönsamheten påverkade i sin tur tillväxttakten, fortsätter hon. 

“Vi avslutade året starkt och börjar nu se resultatet av den resa som bolaget gjort senaste året.”

Men det har vidtagits fler åtgärder.

I september genomfördes en mindre nyemission, då Karin Whitlock gick in med 117.000 kronor. Men den summan räcker inte för att vända bolaget. Enligt ett förslag till nyemission, daterat februari i år, bedömer styrelsen att bolaget behöver cirka 5 miljoner kronor för att kunna nå break-even och sedan växa lönsamhet. 

“Vi genomförde en nyemission i februari på fem miljoner vilka ska ta oss mot lönsamhet”, bekräftar vd:n för Breakit. 

Företaget har tidigare tagit in externa medel, däribland från Isabella Löwengrip, som gjorde vad man kan kalla hennes comeback i näringslivet genom investeringen.  

Isabella Löwengrip gick in som investerare i  Plegium häromåret. Är hon aktiv i bolaget på något vis? 

“Vi är glada att vi har många delägare i Plegium, varav Isabella är en. Hon har inget aktivt uppdrag i bolaget för närvarande.”

Hur har det gått för bolaget så här långt i år? Vad är ert främsta fokus?

“Vi har fortsatt vår resa mot lönsamhet och har förbättrat resultatet drastiskt. Vårt främsta fokus är att växa på svenska och amerikanska marknaden, primärt med vårt företagserbjudande där vi fått in många nya kunder”, skriver hon och tillägger att företaget närmar sig lönsamhet. 

Hur ser du på konkurrensen? Finns det andra bolag som utvecklar liknande produkter?

“Marknaden för smarta försvarssprayer är stor med liten konkurrens. Det finns ett par konkurrenter, framförallt i USA, men ingen med en lika heltäckande och väl fungerande produkt som våran. Marknaden för smarta larmknappar ser helt annorlunda ut, och där sticker vi ut med en välfungerande och extremt prisvärd lösning.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer