Den svenske tennisstjärnan Robin Söderling la ner sin spelande karriär 2015 och har sedan dess adderat flera strängar på sina tennisrack.
Förutom att under en period vara kapten för det svenska Davis Cup-laget har han tillsammans med Magnus Alsterback grundat RS Sports. Bolaget säljer tennisbollar, kläder till bland annat padel, golf och tennis och har vuxit snabbt de senaste åren.
Men 2023 innebar ett hack i tillväxtkurvan och bolagets omsättning krympte från 73 miljoner kronor 2022 till 55 miljoner kronor förra året. Förlusten ökade också från minus 5,5 miljoner kronor till minus 13,6 miljoner kronor.
“Vi kommer in i 2022 i 120 kilometer i timmen och så tar det tvärstopp”, berättar han på telefon i bilen i närheten av Båstad där årets tennisvecka pågår som bäst.
“När väl inbromsningen skedde så kom den snabbt.”
Han beskriver ett läge där bolaget har suttit med ett för stort lager samtidigt som återförsäljarna också har fulla lager.
Nu uppger han att de har bättre koll på läget och ordning på torpet. De har dragit ner på personal, flyttat sitt lager från Stockholm till Skåne, fått ner lagernivåerna och är nu redo för tillväxt igen.
“Men det tar en liten stund innan åtgärderna får effekt”.
I våras adderade de ett till ben till sin affär när de började sälja kläder direkt till fotbollsklubbar. I samband med det kom den före detta fotbollsspelaren Anders Svensson in som delägare och nyligen signades den första fotbollsklubben.
Han trängs på en riktigt kändistät ägarlista där det förutom grundaren Robin Söderling även finns Karl Johan Persson, Daniel Pilotti och Jacob Tolleryd. Nu blir det ännu mer kändistätt för via en nyemission kommer artisten Charlotte Perelli och hennes man Anders Jensen, vd för Cary Group in.
“Charlotte har alltid gillat våra kläder och racketar och har använt dem när hon spelar padel”, säger Magnus Alsterback.
“Anders och jag känner varandra sedan länge via tennisen och det är två personer jag tycker väldigt mycket om.”
Hur mycket de går in med vill inte Magnus Alsterback avslöja, men nyemissionen som genomförs är mindre än den senaste (den var på 10 miljoner kronor).
Målet nu är under de närmaste åren växa bolaget fem eller sex gånger. Det ska bland annat ske genom att få fart på fotbollsverksamheten. Om fem år vill Alsterback att 100 klubbar ska använda deras kläder.
“Sen kanske vi misslyckas men det är vår ambition iallafall och vi jobbar stenhårt för att lyckas”.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.