Idén föddes mitt i natten för två år sedan. Den tidigare läraren Thomas Hallberg i Föllinge var uppe med bebisen i famnen och insåg att han behövde klippa sig inför ett bröllop. Efter några sökningar på Eniro gav Thomas Hallberg upp.
“Jag hittade inte informationen jag ville ha. Jag ville kunna se mer information om salongen och vilka frisörer som är lediga och tyckte att det borde finns en sådan tjänst – som samlar alla lediga tider i Sverige.”
Efter det bestämde sig Thomas Hallberg att han skulle fixa en sådan digital tjänst. Han pratade med sin bror, som var utbildad inom digital marknadsföring, som hoppade på tåget.
“Vi lärde oss om frisörbranschen, räknade på kostnader och gjorde marknadsundersökningar som visade att det fanns en efterfrågan från både kunder och frisörer", säger Thomas Hallberg.
Tillsammans med en systemutvecklare på Malta startade bröderna bolaget och i februari lanserades tjänsten.
Hur funkar Klipptid.nu?
“Det handlar om ett sista-minuten-tänk. Kunden går in på sajten och väljer stad. Därefter kommer det en lista på alla lediga klipptider, antingen under samma dag eller de närmaste dagarna. När kunden vill boka förs den vidare till salongens bokningssystem. Vi har nyligen börjat synkronisera med några bokningssystem för att göra det ännu enklare för frisörerna."
Sedan februari har alla tre i Klipptid.nu jobbat heltid och bolaget anställde nyligen ytterligare en person.
Hur tjänar ni pengar på det här?
“Vi tar en fast kostnad för varje registrerad salong på 350 kronor i månaden och just nu har vi 70 salonger som har ett abonnemang hos oss", berättar Thomas Hallberg.
Varje månad registrerar sig 20-25 salonger. Antalet besökare ligger uppemot 25.000 varje månad. I våras tog bolaget in 2 miljoner kronor i riskkapital från statliga Almi Invest och en grupp privatinvesterare.
"För att bolaget ska kunna överleva ekonomiskt behöver vi investeringen. För oss är det också ett kvitto som visar att bolaget går bra och att investeraren tror på Klipptid.nu. Ambitionen är att få alla salonger i Sverige och sedan expandera till andra länder i Europa", säger Thomas Hallberg.