Sök ikon

Svenska parkeringsjätten Easypark drar in nära en halv miljard: "Enligt plan"

Artikel bild
Parkeringsappen Easypark fortsätter att öka. Foto: TT/Press

Parkeringsappen Easypark visar starka siffror ytterligare ett år.

"Fortsatt god tillväxt i kundbasen".

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Den svenska parkeringsappen Easypark har vuxit fram till en internationell jätte på sitt område, och finns idag över nästan hela Europa. 

Bolaget är grundat i Sverige och har sitt säte här, men har sitt moderbolag registrerat i Norge (där koncernredovisningen ännu inte landat).

Men om vi fokuserar på Sverige så står det klart att bolaget växer sina intäkter rejält här hemma.

Nettoomsättningen uppgick till 466 miljoner kronor under 2023, en ökning från 416 miljoner kronor året innan.

Bolaget har också stora “övriga rörelseintäkter”, som ökade från 482 till 970 miljoner kronor. I en not framgår det att nettoomsättningen gäller de parkeringsrelaterade intäkterna i Sverige, medan övriga rörelseintäkter inkluderar “ersättning för koncerninterna tjänster, ersättning inom ramarna för ‘transfer pricing’ samt stöd för korttidspermittering.”

“Ökningen är en följd av den fortsatt goda tillväxten i Easyparks kundbas och utökat samarbete med befintliga parkeringsoperatörer samt ett antal nya distributionskontrakt”, skriver bolaget i bokslutet. 

Rörelseresultatet landade på 373 miljoner kronor, upp från 66 miljoner året innan. Förlusten på sista raden blev dock 73 miljoner, på grund av lämnat koncernbidrag på 406 miljoner kronor. 

“Under 2023 fortsatte vi att växa globalt enligt plan, drivet av ökad användning av våra olika tjänster och utökad distribution till fler städer och parkeringsoperatörer, både organiskt och genom förvärv. Resultaten speglar vårt engagemang för lönsam tillväxt och vår vision att göra städer mer levande”, skriver en presstalesperson på Easypark i en kommentar om fjolåret till Breakit.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer