Omsättningen i Caia cosmetics (formellt Beauty Icons AB) ökade under 2023 till 569 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 179 miljoner kronor.
Det innebär en kraftig uppgång från föregående år – då bolaget sålde för 408 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 128 miljoner kronor.
Bakom succén i Bianca Ingrossos bolag ligger bland annat en breddning av sortimentet samt expansionen till Tyskland, där försäljningen mer än dubblades i fjol.
Siffrorna från bokslutet ligger i linje med Breakits avslöjande från i februari, där vi kunde berätta om preliminära siffror från bolagets prospekt till investerare. Även då kunde vi avslöja en kraftig vinstökning och boost i omsättningen.
Nu bekräftas alltså siffrorna svart på vitt i bokslutet.
Beskedet kommer samtidigt som Caia är till salu i en väntad miljardaffär.
Av årsredovisningen framgår också att Caias ägare – däribland Bianca Ingrosso – har plockat ut en utdelning på totalt 50 miljoner kronor ur bolaget under 2023.
Caia Cosmetics starka siffror sticker ut jämfört med många andra e-handelsbolag. Direktförsäljning via sociala medier – som varit en stor del av framgångsmodellen – har på senare tid blivit mycket svårare, vilket bland annat träningsbolaget Aim'ns vd vittnade om på Breakit på måndagen.
Överlag har tillväxten inom e-handeln saktat in de senaste två åren, och vinsterna har rasat. Att just Caia Cosmetics lyckas öka vinsten så pass kraftigt är därmed ett utropstecken.
Utöver grundaren Bianca Ingrosso är också riskkapitalbolaget Verdane storägare i Caia.
Breakit har de senaste månaderna löpande sökt Caia för kommentarer kring hur bolaget går – och vad som händer kring exitprocessen – men utan att få några substantiella svar.