Sök ikon

Forskning visar – 6 av 10 anställda i scaleups bränner ut sig: “En mörk baksida”

Artikel bild
Mohamed Genedy, forskare vid Internationella handelshögskolan i Jönköping. Foto: Press/Istockphoto/Montage

Flera bolagsgrundare har tidigare vittnat om psykisk ohälsa orsakad av arbetet. Men de är inte ensamma om att drabbas.

Nu visar en ny studie att 6 av 10 anställda på svenska scaleup-bolag blir utbrända.

“En del av problematiken grundar sig i att entreprenörer inte tar fram en tillräckligt noggrann plan för hur uppskalning ska gå till, och inte gör en tillräckligt genomgående analys av möjliga konsekvenser”, säger forskaren Mohamed Genedy.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Att bygga bolag och göra karriär som entreprenör kan säkert låta drömmigt för många. Att vara med i en bolagsresa som, i bästa fall, bidrar till att förbättra samhället till det bättre. Förhoppningsvis får man även lite extra klirr i den egna kassan. 

Men det finns en baksida. 

I Breakits artikelserie “Inte ensam” vittnade entreprenörer i techsfären om slit, mental ohälsa och motgångarna de upplevt när de kämpat med att bygga sina bolag. I en enkät berättade 3 av 4 om att de har mått psykiskt dåligt på jobbet – bland annat till följd av arbetsbelastning och kapitalanskaffning.

Men det är inte endast bolagsgrundare som kan få betala ett högt pris för att företag ska bli framgångsrika. 

Nu visar forskning från Internationella handelshögskolan i Jönköping att 6 av 10 anställda i scaleup-bolag blir utbrända. Forskningen baseras på data från nästan 11.000 anställda på nystartade svenska bolag. (Mer om datan finns i faktarutan nedan).

Mental utmattning 

Utbrändhet i det här fallet innebär inte att personerna i fråga dundrar in i väggen och blir sjukskrivna längre perioder, utan att de får fysiska och psykiska symtom som trötthet och utmattning orsakade av för hög arbetsbelastning på jobbet under flera månader i sträck.

"Definitionen av utbrändhet, enligt litteraturen vi har använt oss av, är att personer, under en tremånadersperiod eller längre, upplever stark trötthet i kroppen och mental utmattning under eller efter arbetsdagen och att man av den anledningen får känslan av att inte orka umgås med familj och vänner, eller ägna sig åt andra saker, efter jobbet”, säger Mohamed Genedy, som i sin doktorsavhandling har undersökt hur anställdas hälsa påverkas när företag skalar upp. 

Snabbväxande bolag hyllas ofta i media och det pratas mycket om hur framgångsrika flera av den här typen företag är, menar han. 

“Det är ingen tvekan om att de är viktiga för samhället och ekonomin, inte minst för att de skapar mängder av arbetstillfällen. Men det finns en mörk baksida.”

“Jag blev ganska förvånad över resultatet. Jag trodde inte att så här många människors välbefinnande skulle påverkas negativt av arbetet i den här typen av bolag”, säger forskaren som sedan nyligen är verksam vid Handelshögskolan i Stockholm. 

Orsaken bakom ohälsan

Så varför mår anställda på scaleups så dåligt? Mohamed Genedy lyfter vad han menar är den främsta orsaken – oförutsedd ökning av arbetsbelastningen. 

“Avvikelsen mellan den faktiska tillväxten och den beräknade tillväxten är vad som ställer till det. En del av problematiken grundar sig i att entreprenörer inte tar fram en tillräckligt noggrann plan för hur uppskalning ska gå till och inte gör en tillräckligt genomgående analys av möjliga konsekvenser.”

Vi tar ett exempel. 

Ett bolag ska skala upp genom att lansera en ny produkt, vilket för de anställda innebär att de ska hantera 10 fler ordrar per dag än vad de gjorde tidigare. Men framgången dröjer inte längre. Beställningarna ökar mer än vad bolaget tagit höjd för. Istället för att anställda behöver hantera 10 fler ordrar per dag, behöver de hantera 80 fler ordrar per dag. 

“Det är en differens på 70 ordrar, vilket är stor skillnad. Det är den här konsekvensen jag pratar om, en oplanerade del i uppskalningen som inte har analyserats tillräckligt för bolaget och de anställda för att det ska vara hanterbart och hållbart.”

En så pass stor skillnad i orderstocken indikerar också att bolaget i tillägg behöver fokusera på att anställa fler, som inte planerats för tidigare. 

“De nyanställda får vanligtvis inte någon ordentlig upplärning i sådana här situationer, på grund av att entreprenören eller ledningen inte har tid för en ordentlig onboarding. Då förväntas deras kollegor, alltså de som har jobbat på bolaget sedan tidigare, att hjälpa till, utöver att hantera den redan ökade arbetsbelastningen”, säger Mohamed Genedy. 

“Det är i grunden förklaringen varför företag, som vill skala upp, bränner ut sina anställda.”

LÄS MER: Du är inte ensam – nu stöttar vi varandra genom krisen

Lyssna på Breakit Podcast: Wellibites-grundaren offrade allt för drömmen: "Jag kräktes varje morgon innan jag gick till kontoret"

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Om studien

Datan som studien baseras på inkluderar anställda på nyregistrerade bolag i Sverige som deltagit i undersökningen “Swedish Work Environment Survey” (SWES), som genomförts av Statistiska centralbyrån, SCB, i samarbete med Arbetsmiljöverket. Datan har samlats in från 2005 till 2017.

Med ”nyregistrerade bolag” menas i det här fallet företag som har etablerats mindre än 10 år innan datan samlades in. Studien baseras på data från bolag inom den privata sektorn med minst fem anställda. Undersökningen grundar sig på totalt 10.908 anställda och 6.324 bolag.

 

Läs mer