Under våren 2020 beställde den före detta redaren Niclas Kappelin en Koenigsegg Gemera. Den fyrsitsiga lyxbilen skulle kosta drygt 18 miljoner kronor och Kappelin betalade in en handpenning på 1,5 miljoner kronor. Nu var det bara att vänta på att bilen skulle levereras.
Men så blev det inte.
Förra året fick han istället beskedet att bilen skulle kosta 31,5 miljoner kronor istället.
“Jag svarade att vi har ett gällande avtal och att jag inte skulle godkänna några prisförändringar”, säger Niclas Kappelin till Helsingborgs dagblad.
Han stämmer nu bilhandlaren som han ingått affären med på 16,2 miljoner kronor.
Produktionen av Koenigseggs Germera, som är superbilbolagets första fyrsitsiga bil, har försenats. Koenigsegg förklarar prishöjningen med att modellen har uppdaterats och att bilhandlaren därför inte kan sälja bilen för det ursprungliga priset.
“Jag gav dem en sista chans men de vägrar att leverera den bil jag har beställt. Att bli blåst på det här sättet är oförsvarbart”, säger Niclas Kappelin.
Halldora von Koenigsegg, som är operativ chef på Koenigsegg, säger till tidningen att bilhandlaren har betalat tillbaka handpenningen med ränta.
“Det är alltid tråkigt när man inte är överens. Produkten som kunden beställt kommer inte tillverkas i det utförandet som när beställningen lades.”
Tvisten kommer att avgöras av domstol i november.