Rättelse: I en tidigare version av texten uppgavs att köpeskillingen låg på 3,4 miljarder kronor. Efter det har Breakit fått bekräftat från källor att köpeskillingen är totalt 5,4 miljarder kronor (2 miljarder kronor för själva verksamheten och cirka 3,4 miljarder kronor i ett avtal om intäktsdelning).
Redan för någon månad sedan kunde Breakit avslöja att Klarnas så kallade checkout-lösning var på väg att säljas.
Nu är affären klar. Uppgifterna läckte ut på finansmarknaden under måndagsförmiddagen och det här är vad vi vet hittills:
- Entreprenören Kamjar Hajabdolahi leder konsortiet som köper verksamheten till 100 procent.
- Den totala köpeskillingen är 5,4 miljarder kronor.
- För att finansiera affären tar köparna upp ett större obligationslån.
Köpare är ett konsortium som leds av Kamjar Hajabdolahi, han är vd och grundare för BLQ Invest. Han har tidigare jobbat inom Sdiptech, och där har bland annat varit förvärvschef, samt Serendipity – ett bolag grundat av bland andra Ashkan Pouya som också finns en i konsortiet som köper KCO:n. Den tredje personen i köpargruppen är Martin Randel, grundare av energidryckesbolaget Vitamin Well och numera ordförande i budbolaget Instabee.
"Vi är mycket glada över att förvärva Klarna Checkout och vår ambition är att bygga vidare på den solida grund som Klarna har etablerat och ta KCO till nästa nivå. Vi kommer att fortsätta utvecklingen för att möta våra handlares behov och driva framtidens e-handel", säger Kamjar Hajabdolahi i det pressmeddelande som Klarna skickade ut efter Breakits avslöjande.
Lång process
Klarna har gjort sonderingar på det här området i flera år och under de senaste månaderna har det verkligen varit på gång. I mitten av maj kunde Breakit avslöja att Klarna i princip var i mål med transaktionen.
Det handlar om den kassalösning, Klarna Checkout eller “KCO” som enheten kallas internt, som Klarna sedan 2012 har sålt in till väldigt många e-handlare i framför allt Norden och som grundlade bolagets stora framgångar på framför allt den svenska hemmamarknaden.
"Klarna Checkout ligger mig mycket varmt om hjärtat och har haft en enorm betydelse för Klarnas resa. Jag är så glad över att det har hittat ett nytt hem, med ägare som är noggrant handplockade för att fortsätta skapa enastående värde för våra handelspartners. Jag ser fram emot att arbeta nära dem när de etablerar nästa fas för KCO”, säger Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna, i pressmeddelandet från betalningsjätten.
Man kan lite slarvigt beskriva en kassalösning som en sorts modul som har kopplingar till flera andra system och som presenterar olika betalningsmetoder för slutkunden. Som konsument ser du Klarna Checkout när du klickat dig fram till kassan i en e-handelsbutik och där ska välja mellan olika betalningssätt, till exempel mellan Klarnas egna alternativ, Mastercard och Swish.
Klarna vill framöver fokusera på att tillhandahålla betalningsmetoder och inte på kassalösningen, har bolagets vd Sebastian Siemiatkowski varit öppen med under en längre tid. Det ska förverkligas genom samarbete med till exempel holländska Adyen och amerikanska Stripe. De säljer i sin tur sina kassalösningar till e-handelsbolag runt om i världen och i deras utbud ingår Klarnas betalningsmetoder (som till exempel köp via faktura eller "köp nu, betala senare") som alternativ bland flera andra.
Köparna kommer att ta över ägandet av Klarna Checkout den 1 oktober. De två team som jobbat med “KCO” hänger med till den nya ägaren, plus en handfull chefer. Det handlar om mellan tolv och 20 personer totalt sett. I denna grupp hittas bland andra Jesper Eriksson som blev Sverige-chef på Klarna hösten 2021.
I avtalet mellan parterna finns en överenskommelse om att Klarnas betalningsmetoder kommer att vara standard i checkout-lösningen under minst fem år framåt, på samtliga marknader.
Klarna har genom åren haft framgångar med kassalösningen i framför allt Sverige där marknadsandelen ligger på 40 procent (enligt vad Klarna uppger i samband med affären). Marknadsandelen i hela Norden ligger på 20 procent och utanför de nordiska gränserna är den mycket, mycket lägre än så.
Klarna har tidigare försökt exportera lösningen till flera andra länder. Men det har visat sig vara tufft, trögt och kostsamt. Det finns det många anledningar till, flera av dem nämns i den här artikeln. Men kortfattat man kan säga att samarbeta med bolag som Adyen och Stripe har varit smidigare och betydligt mer effektivt för Klarna. När det svenska bolaget väl började göra det blev det knepigt att samtidigt konkurrera mot samma bolag.
“Det är svårt att bygga upp ett fungerande partnernätverk om du parallellt säljer in din egen kassalösning till deras kunder. De vill ju inte öppna en dörr för dig i deras lösningar samtidigt som du går bakom deras rygg så att säga”, har en källa med lång bakgrund inom betalbranschen, bland annat på Klarna, tidigare sagt till Breakit.