Getswish AB heter bolaget bakom svenskarnas favorit när det gäller att betala varandra med mobilen. Alldeles nyss har Getswish, som ägs av sex storbanker, skickat in sin årsredovisning för 2023 till Bolagsverket och den avslöjar att omsättningen växte med nästan 12 procent under fjolåret och uppgick till 277 miljoner kronor.
Ökningen kommer efter att antalet transaktioner i bolagets system ökat till över 1 miljard stycken, något Breakit rapporterade redan för snart ett halvår sedan. Fler än hälften av transaktionerna, eller 55 procent för att vara exakt, går nu till organisationer och företag. Det är första gången det antalet är högre än betalningar mellan privatpersoner under ett enskilt år.
“Flera rapporter visar på nedgång i e-handeln under 2023, samtidigt som Swish tillväxt inom e-handeln ökade under året. Det visar således på en stärkt marknadsposition för Swish”, skriver bolaget självt i årsredovisningen apropå tillväxten under förra året.
Swish söker folk
Men trots att intäkterna ökade gick resultatet åt andra hållet. Rörelsevinsten var 13 miljoner kronor, ned från 18 miljoner under 2022.
En stor anledning till den utvecklingen hittas på raden personalkostnader i resultaträkningen. Den posten ökade nämligen med 60 procent till 82 miljoner kronor. Av årsredovisningen framgår att Swish har anställt 27 personer under fjolåret och att antalet medarbetare var 72 stycken vid årsskiftet.
“Kostnaderna kommer före intäkterna i de här fallen”, säger Getswish vd Urban Höglund till Breakit om att resultatet backar på grund av de olika satsningar och investeringar bolaget gör.
Han säger även att offensiven på personalfronten pågår med i princip oförminskad styrka under 2024.
“Vi fortsätter att växa och vi siktar på att vara 95 medarbetare vid årets slut”, fortsätter han.
Den nya medarbetarna kommer från ett brett spektrum av tidigare arbetsgivare, även om bolaget har en förkärlek för personer med bakgrund från andra “transaktionsintensiva miljöer”, som till exempel Klarna och andra fintechbolag.
Den allra främsta anledningen till personalökningen stavas IT och tech. Dels handlar det om att Getswish tar hem delar som tidigare varit outsourcade, dels handlar det om att bolaget håller på att utveckla och lansera nya funktioner.
För det första kommer man snart kunna scanna varor med hjälp av Swish-appen i den egna telefonen hos de stora detaljhandelskedjorna. Systemet är ute på test hos Jula och Coop.
“Många av de stora aktörerna har tittat och de är intresserade”, säger Urban Höglund som verkar ha stora förhoppningar på den här lösningen.
“Detta tar lite tid för de större att rulla ut, men intresset är jättestort. Konsumenterna kommer att upptäcka den här lösningen på många ställen redan innan det här året är slut”.
För det andra handlar det om en funktion för återkommande betalningar, eller regelbundna swishar om man så vill. Den ska sjösättas efter sommaren och lämpar sig för företag som säljer olika typer av abonnemang till privatpersoner.
“Jag tror att detta kommer att bli jättestort. Vi hör från både företag och privatpersoner att det behövs en modern tjänst för återkommande betalningar. Där har vi en stor efterfrågan och där är volymerna såklart väldigt stora”, säger Urban Höglund.