Sök ikon

Camilla Tullberg Wengholm kliver in som ny vd i Bianca Ingrossos och Lovisa Worges Ani Jewels: ”De är bäst i Sverige”

Artikel bild
Lovisa Worge, Camilla Tullberg Wengholm och Bianca Ingrosso, Ani Jewels. Foto: Press/Montage

Camilla Tullberg Wengholm tar över vd-posten i Bianca Ingrossos och Lovisa Worges smyckesutmanare Ani Jewels. 

Nu ska hon jobba på två fronter: Fortsätta gasa med det raketbränsle som finns till buds genom superentreprenören och influencerstjärnan – och samtidigt jobba parallellt med att göra Ani Jewels mer oberoende av sina ledstjärnor.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Nu står det klart vem som tar över vd-posten i Bianca Ingrossos och Lovisa Worges smyckesbolag Ani Jewels och därmed efterträder Tomaj Sangchi. Bolaget har rekryterat Camilla Tullberg Wengholm som ny toppchef. Hon har en bakgrund på storbolag som Kinnevik och H&M och ska nu leda en organisation på fyra-fem personer.

”Det är en otrolig möjlighet att få jobba med det här teamet. De är väldigt duktiga allihopa”, säger Camilla Tullberg Wengholm till Breakit. 

Vad var det som lockade med rollen?

”Jag tycker att Bianca och Lovisa är bäst i Sverige på influencer marketing. Jag kan hur man driver marknadsföring i större bolag, den klassiska metoden, men nu får jag jobba med dem som är i absoluta framkant i den nya generationen.”

Vad som gör entreprenörsduon så bra säger Camilla Tullberg Wengholm att hon inte har ”nailat ner” helt ännu.  

”Men jag skulle säga att de är orädda och vågar testa nytt. De förstår vilken frekvens som man måste göra det med och kan skapa community. Jag har märkt att de inte heller vill ligga för långt fram i planeringen för att ha möjlighet att känna av pulsen i sin följarbas.”

Vad är den största utmaningen för Ani Jewels som du ser det?

”Det är bara roliga saker nu. Men jag skulle säga att det är att vi fortfarande är i tidig fas, att vi knappt funnits i två år. Då började de också från scratch med smycken. Så vi måste hela tiden bli bättre och bättre i alla processer.”

Samtidigt är det tuffare för e-handlare rent generellt med dyrare marknadsföringskostnader och så vidare. Hur ser er strategi ut där?

”Vi har ett raketbränsle. Det är Bianca och Lovisas konto. Men parallellt måste vi jobba fram en strategi att skala utan deras konton. Visa att växa på det sättet går också.”

Märket är ju väldigt tätt associerat med duon. Hur ser du på beroendet av Bianca Ingrosso och Lovisa Worge?

”Det är den planen vi ska sätta nu. Så är det i dag men i vår långsiktiga plan så står Ani på egna ben. Samtidigt ska det sägas att de har en enorm stolthet i vad de släpper. De skulle aldrig släppa något som de inte var jättenöjda med, att bara blåsa upp tillväxten och kränga allt möjligt. De är väldigt noga med kvaliteten, i sina egna och i Anis varumärke", säger Camilla Tullberg Wengholm.

Hur involverade är Bianca Ingrosso och Lovisa Worge i det dagliga arbetet?

”Båda två är väldigt operativa. Bianca Ingrosso är ju operativ i flera bolag och Lovisa är i princip inne varje dag på kontoret. Hon är väldigt hands on och har tillsammans med Lucas Armando Feola (varumärkeschefen reds. anm) gjort allt från produktdesign till att sätta marknadsföringsstrategier.”

I december kunde Breakit avslöja att entreprenörerna Mikael Snabb och Jesper Matsch sålt sina aktier i smyckesbolaget. Köpare var Ani-grundarna Bianca Ingrosso och Lovisa Worge. Även ex-vd Tomaj Sangchi har bekräftat att han sålde sina aktier i samband med transaktionen före jul. Nu har nya vd:n Camilla Tullberg Wengholm gått in som delägare i Ani Jewels i samband med att hon tar över vd-posten. 

”En liten del. Så att jag är med på resan.”

Varför är det viktigt för dig?

”Det handlar om att vi delar samma mål och ambitioner. Jag har varit på andra arbetsplatser där man är anställd som alla andra. Det är bra incitament som vd.”

Camilla Tullberg Wengholm vill inte säga vad prognosen för 2024 är, mer än att målet är att öka omsättningen och fortsätta vara lönsamma. 2023 omsatte smyckesbolaget 23,5 miljoner kronor med ett resultat på 800.000 kronor, en ökning av försäljningen men lägre vinst än tidigare

Ni öppnade popup-butik i vintras, är det aktuellt med en permanent butik?

”Jag tycker att det är superspännande och jag tror på en fysisk upplevelse av varumärket ibland. Det är ett starkt komplement.”

Bianca Ingrosso är nöjd med rekryteringen.

“Det känns så roligt att jag och Lovisa gör den här resan tillsammans. Vi är ett dreamteam som jobbar otroligt bra ihop och vi har stora visioner för Ani Jewels. Att välkomna Camilla som vår nya vd är en spännande milstolpe för oss. Hennes breda erfarenhet och förståelse för digital handel och varumärkesbyggande kommer att vara avgörande för att ta Ani Jewels till nästa nivå”, säger hon i en kommentar.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer