Sök ikon

Matsmart spränger miljardvallen: “Vi tycker att vi har presterat bra”

Artikel bild
Peter Beckius, vd på Matsmart. Foto: Press/Montage

Matsmart fortsätter att växa och har passerat 1 miljard kronor i omsättning – men vittnar om ett tufft fjolår.

“Vi växer 17 procent på årsbasis vilket är bra i kontexten att mat online var ett segment som minskade”, säger vd:n Peter Beckius i en intervju med Breakit.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Maträddarna på Matsmart vittnar om att fjolåret var ett tufft sådant för e-handlare i stort och för de som säljer mat i synnerhet. Trots en tuffare period säger vd:n Peter Beckius att han är nöjd över vad de lyckades med under fjolåret.

“Vi tycker att vi har presterat bra”, säger han och fortsätter sedan:

“Vi växer 17 procent på årsbasis vilket är bra i kontexten att mat online var ett segment som minskade. Samtidigt ändrade vi också vår strategi under mitten av 2023 för att fokusera på lönsamhet. Utifrån det är vi nöjda med resultatet”.

I siffror så ökade Matsmart sin omsättning från 889 miljoner till 1,04 miljarder kronor under fjolåret. Den omsättningen är fördelad på 678 miljoner i Norden, 334 miljoner i Tyskland och 31 miljoner kronor i Storbritannien, en marknad som Matsmart tillfälligt har dragit sig ur.

“Jag tycker det är häftigt att vi nått 1 miljard i omsättning och att vi dessutom växer snabbare i år. Det är en milstolpe för oss och visar att fler och fler får upp ögonen för att det är dumt att kasta mat.”

På resultatsidan blev det återigen förlustsiffror. Rörelseförlusten minskade från 423 till 359 miljoner kronor och Peter Beckius säger att åtgärderna de gjorde för att stärka lönsamheten fick effekt först under det sista kvartalet förra året.

Matsmart har bland annat investerat i automatisering av lagret i Tyskland. Det var en investering som de tidigare hade sett gav stor effekt i Sverige genom att minska kostnaderna för lagerhantering med 50 procent.

"Vi kommer ha bättre resultat 2024 på grund av det, men framförallt kommer vi att vara mycket effektivare 2025. Vår affärsmodell kräver stora volymer för att vara lönsam”, säger Peter Beckius.

Vid årsskiftet hade Matsmart 287 miljoner kronor på banken i koncernen.

Hur ser kapitalbehovet ut?

“Det är inte så mycket som har ändrats i vår plan. Vi gör omställningen mot lönsamhet och vi ser stora effekter i år och ännu större nästa år. Vi har en tydlig plan för hur det ska finansieras.”

Vill du vara mer konkret om de planerna?

"Nej, vi har valt att hålla det för oss själva.”

Totalt har Matsmart tagit in 1,8 miljarder kronor sedan starten. Den senaste nyemissionen skedde i november förra året och då tog bolaget in cirka 460 miljoner kronor. Enligt Peter Beckius är Matsmart ett bolag som vill växa och vars affärsmodell fungerar globalt. För att nå dit kommer bolaget behöva satsa mer – när chansen finns.

“Det viktiga i den marknad som vi har varit i är att man ska kunna visa att affärsmodellen är lönsam. Men det finns inget självändamål just nu att komma dit rent tekniskt. Vi tror att modellen är globalt skalbar och så fort möjligheten öppnar sig så kommer vi att fortsätta expandera”, säger han och fortsätter:

“Vi har bland annat lanserat en tjänst mot företagskunder som vi tror är en ny potentiell intäktsström och från lagret i Tyskland ser vi en potential att nå närliggande länder. Det kommer nog att vara nästa steg i expansionen. Därefter kan man börja titta på nya hubbar och länder.”

Medelantalet anställda i Matsmart var 196 personer under 2023.

Matsmart grundades 2013 och förra året lämnade grundaren Karl Andersson jobbet som vd i bolaget. Kort därefter berättade han i en lång intervju med Breakit om de tuffaste perioderna som startup-entreprenör.

Några av bolagets investerare är Edastra Venture Capital, Northzone, SEB, Gullspång Invest och Ikea-kopplade Ingka.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer