Fintechgiganten Klarna släppte sent på torsdagseftermiddagen siffrorna för det första kvartalet.
Här kommer de viktigaste punkterna:
- Rörelseintäkterna ökade med 29 procent till 6,4 miljarder kronor, upp från 5,0 miljarder kronor under förra årets tre första månader.
- Det justerade rörelseresultatet (ebitda exklusive engångsposter) för årets tre första månader landade på 229 miljoner kronor, en tydlig förbättring från -498 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
- Det rapporterade rörelseresultatet (det som finns i resultaträkningen och som innehåller även engångsposter samt av- och nedskrivningar på 376 miljoner kronor) uppgick till -263 miljoner kronor, en förbättring från nästan -1,2 miljarder kronor under fjolårets inledning.
- USA lyfts fram av Klarna och där växte intäkterna med 38 procent under kvartalet.
- Nettoresultatet, längst ner i resultaträkningen, var -323 miljoner kronor, upp från -1.250 under jämförelseperioden ifjol.
"Klarna accelererar vidare med en omsättningstillväxt på 29 procent jämfört med samma period föregående år. Tillsammans med AI:s förmåga att sänka driftskostnaderna har vi återigen levererat ett lönsamt kvartal och en betydande förbättring av det justerade rörelseresultatet med 727 msek", säger bolagets vd Sebastian Siemiatkowski i samband med rapporten.
Han fortsätter:
"Med flera nya produkter som kommer att lanseras under de kommande månaderna förbereder vi oss på ett riktigt spännande år".
Noterbart är att Klarnas rörelsekostnader har minskat med 11 procent under kvartalet, något bolaget förklarar med användandet av AI på olika sätt i koncernen.
"Den fortsatta implementeringen av AI-teknik har avsevärt förbättrat effektiviteten, vilket har lett till bättre operativ hävstångseffekt och lönsamhet", skriver bolaget.
En annan sak som sticker ut i rapporten är att GMV, alltså det totala värdet av de transaktioner som runnit igenom bolaget system, ökade med 17 procent i kvartalet. Det är en lägre takt än bolagets intäkter (+29 procent) och är ett bevis för att Klarna får mer betalt per transaktion, det som i branschen brukar kallas "take rate".
Klarnas kommunikationschef Filippa Bolz förklarar detta med att USA väger allt tyngre i bolagets intäktsmassa och där ser avgiftsstrukturen annorlunda ut. Ersättningen till Klarna är helt enkelt högre på den amerikanska marknaden än i Europa.
"I takt med att USA växer som andel av de totala volymerna ökar därmed även vår take rate", säger Filippa Bolz till Breakit.