Sök ikon

Bright vill göra livet lättare (och billigare) för studenter – backas av Felix Granander och Niklas Berntzon

Artikel bild
Brights grundare Gustaf Strauss och Fredrik Magnusson och Felix Granander, investerare. Foto: Press

Stjärnmäklaren Niklas Berntzon och Jan Stenbecks son Felix Granander är båda två med och stöttar grundarna bakom tjänsten Bright. Tanken är att göra studentlivet enklare med digital studentlitteratur, gamla tentor och AI.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Duon Gustaf Strauss och Fredrik Magnusson möttes när de båda studerade på Lunds universitet. Under tiden som studenter tyckte de att utbudet av digital kurslitteratur var alldeles för begränsat, samtidigt som de själva mest läst på Kindle och Apple Books. Under sista terminen, där båda pluggade entreprenörskap, kom de på idén att starta bolag för att lösa problemet.

Resultatet blev plattformen Bright som ska erbjuda försäljning av digital studentlitteratur med fokus på den nordiska marknaden. Ett segment där Breakit tidigare har skrivit om Booksquare, idag Edsquare, som satsat på en liknande tjänst för samma målgrupp. Enligt Bright-grundarna har de fått med en mycket större mängd litteratur i sin tjänst.

“Det finns också en internationell aktör, men de besitter egentligen inte rätt litteratur för marknaden i Norden. Så det finns ingen stor konkurrent. Förlagen är sugna på den här tekniska utvecklingen men de har ingen partner att göra det med”, säger Fredrik Magnusson.

Grunden i plattformen kommer att vara styckköp av studentlitteratur, liksom möjligheten att läsa och göra anteckningar. Lanseringen ska ske i augusti och då räknar Bright med att kunna erbjuda runt 40.000 böcker inom ett antal olika ämnen.

“Vi har framförallt riktat in oss på de internationella förlagen, de har redan gjort den här resan och är bekväma med digitala återförsäljare. De vill också in på den nordiska marknaden. Vi pratar också med en hel del svenska förlag, men de är inte lika vana som de internationella förlagen, så där får vi stötta dem i den digitala förändringen”, säger Gustaf Strauss.

Till terminsstarten i höst siktar Bright på att nå runt 500 studenter.

Hur ska ni nå studenterna?

“Målet är satt baserat på den litteratur vi kommer att ha till lanseringen. Det är fortfarande en MVP-produkt (ungefär "minst gångbara” reds.anm.) innan vi kan skala upp och marknadsföra oss. Men vi har målat upp en bild av att vi ska åka runt till studenter och bjuda på kaffe för att ragga kunder.”

Än så länge har bolaget tagit in en mindre mängd kapital i en så kallad pree-seed. Några namnkunniga änglar finns också med i ägarlistan, som Jan Stenbecks son Felix Granander och stjärnmäklaren Niklas Berntzon. Hur mycket de har tagit in i ett första skede vill grundarna inte avslöja.

Om valet att använda sig av styckköp istället för exempelvis en månadsprenumeration säger Fredrik Magnusson:

“Förlagen sitter på kontrakt med författarna som inte stödjer den modellen. Den modellen skulle innebära att förlagen måste skriva om alla kontrakt de har idag. Vi kommer att erbjuda styckköp och sen har vi planer på en AI-tjänst via en slags freemium-lösning.”

Utöver studentlitteratur ska appen också locka med möjligheten att hitta och ta del av gamla tentor inom olika ämnen. 

Hur ser den planen ut framöver?

“Vår långsiktiga plan är att etablera konceptet i Norden, där studentmarknaden är väldigt likartad den svenska, och sedan i övriga Europa.”

Läs mer