Sök ikon

Happypatches myggplåster syns överallt – Philip Isberg ligger bakom

Artikel bild
Foto: Skärmdump från Philip Isbergs Tiktok-kanal och Happy Patches annons.

Philip Isberg, numera Stjenstoft, har blivit känd för att starta hundratals dropshipping-butiker. Det är också han som ligger bakom Happypatches som just nu annonserar flitigt i sociala medier.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Myggorna är överallt. Det är uppenbarligen svenskarnas åsikt just nu och experter varnar för en rekordsommar. Samtidigt som myggorna svärmar så svämmar sociala medier över av annonser för färglada plåster från “Happypatches” som ska skydda dig mot att bli stucken. 

Enligt Metas egna annonsbibliotek rullar just nu hela 84 annonser på Instagram, Facebook och Messenger, där bland annat olika influencers visar upp produkten.


Skärmklipp från Metas annonsbibliotek.

När Breakit granskar annonserna framgår snart att det är bolaget Ecom Venture AB som är ansvariga. Det bolaget har startats av den omskrivna dropshipparen Philip Isberg (numera Stjernstoft). 

Philip Stjernstoft säger på sin egna hemsida att han har startat över 600 varumärken och uttalar sig ofta i media om dropshipping-fenomenet. På Instagram beskriver han sig som “Sveriges OG droppshippare” och säljer kurser med lockelsen om att “bli *snuskigt* rik med dropshipping”, något han 2021 försvarade i en artikel i DN

“Om du köper kursen och sen inte gör något är det slöseri med pengar. Men om man tar till sig av innehållet och agerar är det värt så mycket mer”, sa han då.

Han har också intervjuats om framtidens e-handel i den SvD-kopplade podden Den digitala draken.

Myndigheter kritiserar dropshipping

Dropshipping går ut på att lansera en e-handel för en produkt utan att behöva något eget lager. Istället köper slutkunden direkt från fabriker i Kina som levererar varorna. Säljaren blir därför en slags mellanhand som kan fokusera på att marknadsföra produkten i sociala medier.

Droppshipping har också fått kraftig kritik för bristande säkerhet. När Kemikalieinspektionen förra året gjorde en granskning av 69 butiker så sålde hela 67 stycken produkter med för höga halter av farliga ämnen. Dessutom har konsumentverket märkt av en ökning av antalet klagomål mot droppshipping-butiker de senaste åren, där varor antingen inte kommit fram eller där det varit något fel på varan.

LÄS MER: Han startade dropshipping-bolag – och använde kändisar för att få svenskarna att shoppa loss (får svidande kritik från experter)

I Philip Stjernstofts bolag Ecom Venture fanns inte någon omsättning under 2022, vilket är de senast tillgängliga siffrorna för bolaget. I bolaget Isbergmedia var omsättningen istället 19,6 miljoner kronor under 2022, med ett minusresultat på 0,9 miljoner kronor.

“Bolagets aktiekapital är till mer än hälften förbrukat. Styrelsen är medveten om att de kan bli personligt betalningsansvariga för bolagets förpliktelser, men har ändå beslutat att driva bolaget vidare”, skrev bolaget då och fortsatte sedan:

“Styrelsen bedömer att det finns goda förutsättningar att återvinna kapitalet med hänsyn till bolagets utveckling. Omsättningen har fortsatt att öka samtidigt som bolaget har gjort en stor planerad marknadssatsning och styrelsen ser framtiden an med stor tillförsikt.”

Breakit har sökt Philip Stjernstoft för en kommentar.

Läs mer