Sök ikon

Wehype rusar förbi 200 miljoner – och blickar mot Asien: “Behöver hjälp”

Artikel bild
Robin Åström, vd på Wehype. Foto: Press

Spelutvecklare vill få spelare att spela sina spel. Det vill Wehype lösa genom att koppla samman spelutvecklarna med kreatörer – vilket har fått intäkterna att öka rejält i bolaget. Nu vill de Uppsalabaserade tjänsten satsa på att föra kreatörerna och bolagen ännu närmare varandra.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Uppsalabolaget Wehype bygger en tjänst som ska ta spelutvecklare och utgivare närmare de kreatörer som lever på att skapa innehåll inom samma bransch. Idag används plattformen för att spelbolagen ska kunna samla många kreatörer samtidigt i kampanjer där de vill visa upp sina spel på sociala videoplattformar som exempelvis Twitch, Youtube och Tiktok. 

Bolaget har tidigare riktat sig mot alla företag som velat nå spelpubliken, en målgrupp som ofta benämns som svårfångad. De senaste åren har inriktningen däremot skruvats om och idag ligger fokus helt och hållet på spel.

Nu kan Breakit avslöja att Wehype växte ordentligt förra året. Omsättningen ökade från 138 miljoner till 210 miljoner kronor och resultatet skrevs till hela 8,3 miljoner kronor på rörelsenivå. Under 2022 var rörelseresultatet 1,5 miljoner kronor.

“Det var framförallt en satsning som vi gjorde på mobilspelsegmentet som gick väldigt bra. Den har varit en stor bidragande orsak till tillväxten. Men det har också varit ett tungt investeringsår inom utvecklingen av nya produkter”, säger Robin Åström, medgrundare av och vd på Wehype.

En viktig detalj att notera är att Wehypes intäkter inkluderar den ersättning som ska betalas ut till kreatörerna och alltså slussas genom bolaget.

Enligt årsredovisningen så kommer också den absoluta majoriteten av Wehypes intäkter från Europa idag. Inklusive Sverige så kommer cirka 162 miljoner kronor från den marknaden. Asien står för 26 miljoner kronor och Nordamerika för 21,5 miljoner kronor.

Planerar ni några satsningar utanför Europa?

“Många av de vi arbetar med i Europa jobbar även mot den amerikanska marknaden och vi gör många kampanjer där. Vi har fortsatt doppa tårna i Nordamerika men tar det försiktigt och försöker hitta en långsiktig strategi. Det är snarare i Sydkorea vi satsar större just nu, vi ser att de är duktiga på den inhemska marknaden men behöver hjälp att nå ut och jobba med kreatörer i väst.”

I år hoppas Wehype mycket på att deras nya tekniska satsningar ska ta bolaget framåt. Enligt Robin Åström handlar det om verktyg som gör att företagen kan arbeta med kreatörer som samarbetspartners istället för att bara se dem som reklamytor.

“Majoriteten av allt utrymme hos kreatörerna skapas utan att de får betalt för det. Vi vill skapa så många samarbetsytor som möjligt, exempelvis genom att de får tillgång till spel tidigare eller kan dela intäkter som de skapar åt bolagen”, säger han.

Totalt har Wehype tagit in 29 miljoner kronor sedan starten 2016 enligt databasen Eivora. De största ägarna är fortfarande grundarna Gustaf Smith, Robin Åström och Emil Smith, därefter kommer Wattin-familjens Inbox Capital och riskkapitalbolaget Brightly Ventures.

Hur ser ägarna på sina Exit-möjligheter?

“Det är kul att de som stöttat oss från start har fortsatt att göra det och är långsiktiga i sitt ägande. Vi vill fortsätta bygga ett så bra bolag som möjligt och lyckas vi bygga den här marknaden så tror jag att det kommer vara väldigt lönsamt för våra investerare i framtiden. Vi är inte aktivt ute och söker efter kapital idag, men om vi ser möjlighet till accelererad tillväxt tillsammans med rätt investerare så är vi öppna för det.”

Antalet anställda har ökat från 40 till 45 personer under 2023.

Läs mer