Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Pernilla Sjöholm blev bedragen på hundratusental kronor på Tinder – nu kliver hon in i identitetsbolaget IDfier

Artikel bild
Pernilla Sjöholm, medgrundare av IDfier. Foto: TT/Press/Istockphoto

Pernilla Sjöholms besparingar gick upp i rök efter att hon bedrogs av en svindlare på Tinder.

Nu vill hon minska risken för att andra ska drabbas – och kliver in som medgrundare i identitetsbolaget IDfier.

“Med utvecklingen inom AI och deep fake blir det mycket svårare att veta vem man faktiskt pratar med. Hur vet du att den där kollegan i zoom-mötet faktiskt är den personen den utger sig för att vara?”

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Har du någon gång varit på en riktigt dålig dejt?

Det har Pernilla Sjöholm. Men det visste hon inte om förrän det var för sent. 

Flera månader efter att hon träffade Simon Leviev första gången, som hon kommit i kontakt med på Tinder, insåg hon att han inte var den han utgav sig för att vara – och att pengarna hon lånat ut till honom aldrig skulle betalas tillbaka. 

Hon förlorade över 600.000 kronor. 

Allt det här skildras i Netflix-dokumentären “Tindersvindlaren”, som kom ut våren 2022. 

Spoiler-alert! 

Det hela slutar med att Pernilla Sjöholm och flera andra kvinnor som Simon Leviev bedragit hjälps åt för att sätta dit honom. 

Nu ska hon snart vittna i en rättegång, som ska hållas i Israel. 

“Det skulle ha skett i slutet av april, men det har flyttats fram på grund av det rådande läget och säkerhetsrisken där”, berättar Pernilla Sjöholm för Breakit.

Sedan dokumentären kom ut har livet förändrats. 

Följarskaran på Instagram ökade snabbt, som idag uppgår till 236.000 personer. Lika snabbt började förfrågningar om samarbeten från olika aktörer trilla in.

“Influencer var inte ett karriärval jag gjorde, utan snarare något jag halkade in i efter dokumentären. För mig är det väldigt viktigt att bara jobba med produkter och bolag jag verkligen gillar”, säger Pernilla Sjöholm.

“Men främst har jag efter dokumentären satsat på att föreläsa om begräderier, och om hur man går vidare efteråt. Jag vill hjälpa andra som gått igenom liknande saker och bidra till att färre riskerar att drabbas.”

Hon blickar tillbaka till den där dagen hon förstod att hennes dejt, Simon Leviev, försvunnit 

med hennes besparingar som tagit många år att få ihop.

“Då kände jag att mitt liv var över. Jag mådde extremt dåligt.”

Efter ett tag blev hon kontaktad av Suejb Memeti och Lulzim Fazlija, grundare av det Växjö-bolaget SoLiDware, som tagit fram appen IDfier, som möjliggör identifiering mellan privatpersoner. Nu kliver hon in som medgrundare och kommunikations- och marknadsföringsansvarig och blir samtidigt delägare i bolaget. Hon har inte investerat något i företaget, men tilldelades vid tillträdet en ägarandel på 25 procent. 

“När jag läste nyheter om de ökande bedrägerierna på olika plattformar, inklusive dejtingsajter och marknadsplatser, insåg jag att med utvecklingen av generativ AI skulle det bli ännu lättare för bedragare att lura. Det fick mig att fundera på hur vi skulle kunna lösa problemet”, skriver Suejb Memeti i ett mejl till Breakit, som förutom grundare av bolaget även tituleras doktor i datavetenskap. 

Medan han arbetade med att ta fram lösningen hörde han talas om “Tindersvindlaren”.

“Jag insåg att med en lösning som IDfier kunde många av de fallen ha undvikits. Den insikten motiverade mig ytterligare och fick mig att kontakta Pernilla för att fråga om hon var intresserad av att vara med i vårt team”, skriver han.

Så fungerar appen 

Enkelt förklarat kan användare identifiera sig med bank-id för att visa för en annan person man är i kontakt med att man är den man utger sig för att vara – eller be någon annan att identifiera sig.

“Om du exempelvis har träffat någon på en dejtingsajt och ska träffas kan du genom appen skicka en länk till den andra personen. Den kan då genom att klicka på länken identifiera sig med bank-id. Det fungerar även om man ska köpa någon secondhand på nätet, eller spelar onlinespel.”

Tillbaka till Suejb Memeti. 

“Vi måste följa de användarvillkor som bank-id ställer, ett steg som redan har genomförts av våra bank-id-tjänsteleverantörer. Så länge vi uppfyller dessa villkor och uppfyller de tillhörande serviceavgifterna har vi rätt att använda dem”, skriver Suejb Memeti.

Bolaget grundades 2023 och har finansierats av grundarnas egna medel. Appen lanserades för några dagar sedan. Än så länge är den gratis att använda, men framöver kommer affärsmodellen som kommer att bestå av att användare får betala en månadskostnad för ett visst antal identifieringar per månad. 

“Nu vill vi öka kännedomen om oss och varumärket”, säger Pernilla Sjöholm, som menar att bolaget i dagsläget inga konkurrenter. Hon får medhåll från Suejb Memeti.

“Så vitt vi vet har vi ingen direkt konkurrent. Det närmaste alternativet är Frejas funktion för datadelning, som saknar ömsesidig datadelning – en funktion som vi anser är väsentlig för att förhindra missbruk. Dessutom erbjuder Freja inte samma säkerhetsnivå som bank-id och är inte lika utbrett,” skriver han.

Jakten på kapital 

Breakit har tidigare rapporterat om IDkollen, som fokuserade på identifieringen mellan privatpersoner, som exempelvis köpte och sålde prylar på Blocket. Men efter att GDPR kom har bolaget valt att rikta om tjänsten för att istället fokusera på företag.

“Nu när vi pratar med potentiella investerare är det samma sak – de undrar också varför ingen annan redan har utvecklat en sådan här lösning. Med utvecklingen inom AI och deep fake blir det mycket svårare att veta vem man faktiskt pratar med. Hur vet du att den där kollegan i zoom-mötet faktiskt är den personen den utger sig för att vara?”, säger Pernilla Sjöholm.

Du säger att ni pratar med investerare. Betyder det att ni vill ta in riskkapital? 

“Ja, vi förhandlar just nu. Vi vill växa och marknadsföra oss och för det behöver vi ta in kapital. Den första versionen av appen finns just nu i Sverige. Men framöver vill vi lansera i hela Norden och därefter gå till fler länder, men för det måste vi ta fram en annan teknik.”

Åter till Suejb Memeti.

Vilka är era största utmaningar just nu?

“Vår främsta utmaning för tillfället kretsar kring begränsad finansiering, vilket hindrar våra skalbarhetsplaner. Vi arbetar dock aktivt med denna fråga och är på väg att slutföra en affär.”

Hur ser ni på risken att större mer etablerade aktörer utvecklar en lösning som liknar er?

“Ur ett perspektiv är denna utveckling positiv eftersom den skulle minska de övergripande fallen av bedrägerier och bedrägerier. Det innebär dock utmaningar för oss på grund av våra nuvarande resursbegränsningar. Till skillnad från större företag som koncentrerar sig på B2B eller B2C identitetsverifiering, prioriterar IDfier peer-to-peer identitetsverifiering, en unik funktion som skiljer oss åt.”

Bank-id finns endast i Sverige. Ser ni det som en begränsning att ni inte kan lansera tjänsten på någon annan marknad?

“Även om det är korrekt att bank-id är exklusivt för Sverige ser vi möjligheter bortom vår hemmamarknad. Andra nordiska länder använder system som liknar bank-id, vilket gör integrationen i IDfier sömlös. Dessutom planerar vi strategier för att expandera globalt genom att anpassa lösningar som kombinerar funktioner som att skanna NFC-aktiverade pass och analysera bilder av passen och individer för identitetsverifiering.”

Tillbaka till Pernilla Sjöholm.

Hur känns det att behöva möta Simon Leviev i en rättegång?

“Det är nog tuffare för honom än för mig, tror jag. Det är inte jag som riskerar många år i fängelse. Jag är inte nervös, för jag har lämnat allt det där bakom mig. Men att vittna i rätten känns som min enda chans till rättvisa.”

Under IDfiers första räkenskapsår som sträckte sig fram till mars 2024 hade företaget ingen omsättning och ett minusresultat på 48.000 kronor. 

Läs mer