Sök ikon

Sex 21-åringar utmanar skolan med AI – laddar för miljonrunda

Artikel bild
Gradr-teamet med Noah Langert Hedman i spetsen. Foto: Press

Lärare har rutit ifrån och en känd författare har kallat affärsidén omoralisk. Men kan sex 21-åringar som omfamnats av Handelshögskolan bli lärarkårens räddning?

Det säger de själva. Nu är AI-startupen på gång att stänga sin första miljonrunda.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Är du bekant med bolaget Gradr så kanske du har tagit del av debatten som varit kring affärsidén. Det har nämligen stormats en del kring startupen som säger sig vilja lätta på lärarnas tyngda axlar. Inte alla lärare står med öppna armar direkt. Författaren och teckningsläraren Cecilia Torudd har kallat det hela för “omoraliskt”, ett sätt att tjäna pengar på andras arbete, i en insändare i DN.

Kritiken handlar om att Gradr med vd:n Noah Langert Hedman i spetsen använt offentlighetsprincipen och begärt ut flera års prov från svenska gymnasieskolor och använt dessa för att bygga bolagets AI-teknik och tjänsten som sedan är tänkt att användas av skolorna. 

Det Gradr gör är att ta fram automatiserade lösningar som ska hjälpa arbetsflödet kopplat till prov, från att sätta ihop dem till rättning och betygssättning. Tanken är att både minska arbetsbördan och göra rättningen objektiv och därmed helt rättvis. 

Bakom bolaget står totalt sex 21-åringar som är nyintagna på Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab sedan i våras. Teamet består av Noah Langert Hedman, Felix Bergström, Dag Hjelm, Max Linghag Ahlgren, Dennis Stensvad och Alexander Konstantinov.

Nu befinner sig Gradr i slutfasen av sin första kapitalrunda.

Breakit har hört av sig till vd:n för att fråga om både rundan och kritiken.

Hur mycket pengar kommer ni att ta in?

“Vi reser 3 miljoner senare i år och för diskussioner med ett 30-tal änglar och VC-bolag, responsen har varit väldigt positiv. Insatta investerare ser den enorma potential vår teknologi medför och att den ligger helt rätt i tiden”, svarar han.

Hur ser du på kritiken från lärarna? 

“Vi har fått otroligt positiv feedback från lärare både innan och efter artiklarna. Absoluta majoriteten av de lärare vi pratar med anser att vår automatisering kommer att hjälpa dem mycket”, svarar han och fortsätter:

“Med det sagt så förstår vi självklart att en del lärare kände att det var jobbigt att behöva samla ihop prov och detta tog tillfällig tid från deras redan ansträngda arbetsvecka. Vi gör därför allt vi kan för att utveckla vår teknologi med så lite data som möjligt.”

Målet är till slut att  välkomnas av skolorna – vad gör ni för att nå dit?

“Vi har redan många lärare och skolor som ställer sig mycket positiva till vår teknologi, vår drivkraft att genomföra detta är att hjälpa lärare, att ge lärare mer tid med sina elever och att minska den överansträngda arbetsbördan lärare har idag”, skriver vd:n.

”Vi ser stor potential i att automatisera många av de monotona uppgifter lärare idag måste lägga sin dyrbara tid på. Dessutom möjliggör vår teknologi analytiska verktyg som stödjer lärare och elever i undervisningen och även detta är något som skolor ser stor potential i och som vi ser fram emot att lansera under hösten.“

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer