Sök ikon

Har Filip & Fredrik och Pernilla Wahlgren – nu satsar Make Sense Media på Samir och Viktor (och vänder till vinst igen)

Artikel bild
Felicia Lagerwall och Karin Hartelius Höglund, grundare Make Sense Media och Samir och Viktor. Foto: Press/TT

Hon var vd på Perfect Day Media. För fem år sedan lanserade Felicia Lagerwall och Karin Hartelius Höglund en direkt konkurrent – som knutit till sig succépoddar som Filip & Fredrik och Wahlgren & Wistam.

Nu hoppas de på en ny lyssnarfavorit med duon Viktor Frisk och Samir Badran. Och Breakit kan dessutom avslöja exakt hur det går för Perfect Day-konkurrenten.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Poddbolagen tävlar om lyssnarna och vill samla de hetaste poddarna i sitt stall. I februari tog två av Sveriges mest populära poddare, Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam, klivet över till plattformen Make Sense Media. Där anslöt de sig till giganterna Filip & Fredrik som varit med sedan mediebolagets start och andra kända namn som Nicole Falciani och Malin Gramer

Bakom Make Sense Media står Felicia Lagerwall, tidigare vd på Hannah Widells och Amanda Schulmans Perfect Day Media och Karin Hartelius Höglund, som även hon har en bakgrund på Perfect Day.

Nu har Make Sense Media en ny satsning på gång med två inte helt okända profiler. De ska göra podden ”Sök Hjälp med Samir och Viktor” – med just Melloduon Viktor Frisk och Samir Badran. Den säljs in som det mest ärliga och transparenta artisterna har gjort. 

”Deras ärlighet och öppenhet kommer att resonera med deras fans, och vi vet att många är intresserade av att höra vilka Samir och Viktor verkligen är”, säger Felicia Lagerwall.

Make Sense omsatte 15,3 miljoner kronor med ett resultat på strax under 400.000 kronor förra året, kan Breakit avslöja. Det är en minskning från 21,4 miljoner 2022, men betyder också att bolaget vänt tillbaka till vinst efter att ha gått back med cirka 400.000 kronor 2022.

I ett mejl till Breakit skriver Make Sense Media att man redan nu i maj uppnått förra årets omsättningsmål och ser en positiv tillväxt. 

”Det händer mycket hos Make Sense Media och 2024 ser ut att bli ett riktigt bra år för oss. Vi har haft en stark start på året trots en utmanande konjunktur men som också ger möjligheter när det sker förflyttningar på marknaden.”

Poddbolaget har inte tagit in något riskkapital och har varit lönsamt varje år, förutom 2022.

Både Samir Badran och Viktor Frisk har för övrigt lämnat sina årsredovisningar för förra året vad gäller sina egna bolag. Hur det gick kan ni läsa här och här

Missa inte heller Breakits kartläggning om poddbolagen: De slåss om makten i Poddsverige – bolagen, siffrorna, konkurrenterna (och allt du behöver veta)

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer