Influencern och entreprenören Petra Tungården drog igång sitt modevarumärke Adoore 2017. Hos Breakit fick hon titeln “klänningsdrottningen”, då alla parametrar pekade uppåt och rekord efter rekord slogs.
Bolaget har sedan dess lyckats få (typ) varenda influencer att sätta på sig en klänning med blommönster och visa upp i sociala medier. Och mellan 2020 och 2022 exploderade bolagets intäkter från 14 till 68 miljoner kronor.
Men snabbväxaren har nu fått lite grus i maskineriet. Fjolåret präglades av utmaningar.
Breakit kan avslöja att intäkterna sjönk med åtta procent till 62,9 miljoner under det brutna räkenskapsåret oktober 2022 till september 2023. Samtidigt minskade rörelseresultatet från 11,6 till 3,3 miljoner kronor. Det har sina förklaringar.
“Den främsta anledningen till att vi tappade är bland annat kvaliteten på ordrar som tvingade oss att cancellera flera produkter mitt under säsong. Men även den ökade inflationen och att kunderna har hållit hårdare i sina plånböcker”, säger Amanda Bukowski, vd på Adoore.
Tvingas ni förändra något i prissättning eller produktutbud på grund av den minskade köpkraften?
“Fokus för oss är alltid passform och siluett och att våra kunder ska känna sig som sitt bästa jag i våra plagg.”
Många investeringar under året fick resultatet att backa. Bland annat gick bolaget från sex till elva anställda, vilket också innebar att de behövde flytta till större lokaler.
“Vi rekryterade mer senior personal. Vi har varit ett litet team och kunnat ta många beslut baserat på magkänsla, men i takt med att vi växer har vi behövt bli mer datadrivna så att vi kan balansera magkänsla med data på ett effektivt sätt.”
Adoores resa har bara börjat
Ytterligare stora händelser för Adoore som påverkade vinsten är att de har genomfört ett plattformsbyte och även förändrat sättet att bokföra returer.
“Istället för att skjuta upp returer till efterföljande månad, så tar vi nu höjd för dessa under innevarande månad.”
Trots minskad köpkraft hos kunderna och problem med logistik och ordrar så kan man luta sig mot att man sedan sommaren 2023 har sett en stabil tillväxt, menar Amanda Bukowski.
“Vi lärde oss extremt mycket under det senaste räkenskapsåret och det tvingade oss även att få 100 procent kontroll över hela kedjan. Mer än halvvägs in i 2024 kan vi se en ordentlig försäljningsökning i enlighet med budget och tillväxtplan.”
Adoore har hittills valt en väg utan riskkapital – där Petra Tungården står som ägare till 95 procent. En framgångsfaktor, tror vd:n.
“En av fördelarna med att vara 100 procent ägardrivna är att vi kan fokusera på lönsam tillväxt utan att göra avkall på varken vision eller kvalitet. Adoores resa har bara börjat.”
LÄS MER: Hon är Sveriges klänningsdrottning – omsätter miljoner på sidan av
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.