Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

David Wendel var toppchef på Daniel Wellington – nu köper han upp rivalen Triwa

Artikel bild
David Wendel tar över klockmärket Triwa som gick i konkurs tidigare i år. Foto:Press/montage

Klockmärket har fått en ny ägare efter konkursen.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

För två månader sedan gick klockmärket Triwa i konkurs. Triwa har varit ett märke som under glansdagarna bars av superstjärnor som Elton John, Beyonce, Lady Gaga och prinsessan Madeleine. Märket sponsrade till och med MTV Music Awards 2016, det året som skulle visa sig också vara det bästa i bolagets historia. Då omsatte Triwa 69 miljoner kronor och gjorde en vinst på 3 miljoner kronor. 

Sedan dess har omsättningen stadigt fallit och förlusterna radat upp sig. Till slut gick det inte längre för märket som grundades 2007 av Ludvig Scheja och Tobias Eriksson tillsammans med Harald och Didrik Wachmeister, alltså en handfull år före konkurrenten Daniel Wellington.

Just Daniel Wellington spelar faktiskt en roll för Triwas framtid. För konkursboet har köpts upp av ingen mindre än David Wendel som har varit chef för affärsutveckling och tillväxt på rivalen Daniel Wellington och vd på First Venture. Det skriver sajten Habit

“Det fanns ett stort intresse för att förvärva Triwa med ambitioner att värna om varumärket och växa internationellt”, säger Triwas konkursförvaltare Johan Hörnberg vid advokatbyrån Schjødt. 

Hela verksamheten har drivits vidare och det är den som säljs, inklusive lagervaror. 

Vad David Wendel fick betala för Triwa är inte känt men enligt konkursförvaltaren kommer inte alla borgenärer att kunna få betalt. 

Triwa hade 12,4 miljoner i skulder när bolaget gick in i konkursen.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer