Hon har över 400.000 följare på Instagram och är grundare av det egna märket Nootka som gör skulpturella smycken i återvunnet silver och guld tillsammans med Oskar du Rietz Fogstrand (som också är delägare i foodtechinvesteraren Nicoya). När Breakit skrev om Lisa Olssons bolag förra året så var det i samband med att siffrorna för 2022 var klara. De visade att Nootka vänt till förlust. Men det fanns en förklaring till att året gick sämre än förut.
“Vi gjorde större investeringar i vår första egna butik. Utöver detta så råkade vi dessvärre ut för inbrott i lokalen som påverkade försäljningen under första halvåret”.
Nu har siffrorna blivit klara för 2023. Och de visar att omsättningen tickade upp till 2,9 miljoner kronor, från 2,5 miljoner året innan. Rörelseförlusten vände till en liten vinst på runt 30.000 kronor.
I årsredovisningen framkommer att Nootka nu förbereder sig på internationell expansion och fler samarbeten.
Sedan starten för sex år sedan så har Nootka hittills inte plockat in något riskkapital.
"Vi vill göra resan själva och på vårt eget sätt”, sa Lisa Olsson till Breakit i fjol.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.