Sök ikon

Supersuccé för Hanna Schönberg – närmar sig 10 miljoner

Artikel bild
Hanna Schönberg, influencer och modeentreprenör.

Hon närmar sig 10-miljonersvallen och dubblade vinsten – men unnar sig trots de starka siffrorna en relativt modest utdelning.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Hanna Schönberg är för den som missat det en av Sveriges mest inflytelserika influencers med 1 miljon följare och egna modemärket Arakii som gör skandinaviskt nedtonat, fast med en nypa Franska Rivieran-glamour. 

I dagarna landade årsredovisningen för 2023 hos Bolagsverket och den visar på att Hanna Schönbergs AB har lämnat ett mycket framgångsrikt år bakom sig. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Bolaget, som rör influencerverksamhet, designsamarbeten och modelluppdrag, ökade omsättningen med 80 procent och landade på 9,8 miljoner kronor samtidigt som resultatet snudd på dubblades till 8,6 miljoner kronor. 

Hanna Schönberg unnar sig en i sammanhanget ganska måttfull utdelning på 350.000 kronor. 

För klädmärket Arakii – som verkar i en allt trängre bransch med influencer brands – har det än så länge inte gått lika lysande. Men då ska det nämnas att e-handeln inte drog igång förrän i slutet av 2021. Det senast kända räkenskapsåret, 2022, omsatte bolaget 1,1 miljoner kronor med ett resultat på minus 1,5 miljoner. 

När Breakit skrev om Arakii förra året hade bolaget fått in en ny delägare i Eric Saade som tog en andel på 30 procent i bolaget. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer