Hannah Widell och Amanda Schulman är riktiga mångsysslare – förutom att arbeta som influencers och poddare så har de genom åren lanserat klädmärken, vin, kosttillskott – och en modellagentur. 2021 sålde systrarna sitt poddföretag Perfect Day Media till Björn Ulvaeus satsning Pophouse.
Det största fokuset nu ligger på skönhetsvarumärket All i am beauty, där Amanda Schulman är ansiktet utåt.
Bolaget grundades tillsammans med den, i jämförelse, mer anonyma duon Jessica Dersén och Karin Svensson. Båda är veteraner i branschen med över 20 års erfarenhet av att bygga skönhetsvarumärken. De är troligtvis mest kända för att ha gjort succé när de skapade fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic parfym.
LÄS MER: Från Zlatan till Schulman – duon bakom All i am kliver (nästan) fram
Hur går det då för All i am?
Jo, det pinfärska bokslutet från 2023 visar att varumärket ökar sakta men säkert. Omsättningen ökade med cirka 20 procent, från 9,2 miljoner kronor till cirka 11 miljoner. Under 2022 gjorde All i am en rörelsevinst på en halv miljon kronor. I fjol landade resultatet på plus minus noll, berättar Jessica Dersén, som delar på vd-rollen med Karin Svensson.
“Vi växer då vårt erbjudande blir allt större och genom att vi satsar på rätt produkter för vår målgrupp. Att vinsten inte ökar beror på att vi valde att investera avkastningen i sortimentet, men även innehållsproduktion och distribution”, säger hon.
All i am har riktat in sig på en något äldre målgrupp än sina andra influencer-kollegor – kunder de hoppas ska vara mer köpstarka. Tanken med varumärket är att konsumenten ska kunna ha en slimmad necessär. Till exempel finns bara en mascara och bolaget släpper max två nagellacksfärger per säsong.
“Produkterna är veganska och närproducerade och vi ser nu att vår satsning på hållbarhet ger resultat.”
Under 2024 är målet att växa med minst 50 procent. Man har bland annat öppnat sin första fysiska butik på NK i Stockholm och kikar även närmare på att ta steget utomlands.
“Vi håller på att utvärdera möjligheterna att gå in på de marknader där våra produkter köps idag. Det handlar om exempelvis Norge, Finland och Holland.”
Riktiga tungviktare vid ägarbordet
Idag äger Amanda Schulman och Hannah Widell tillsammans 36 procent av All i am beauty (där Hannah har en mindre andel än Amanda), medan Jessica Dersén och Karin Svensson äger 40 procent. Men i den innersta kretsen finns även flera personer som ger (nästan) kunglig glans till bolaget. Något som det inte pratas speciellt mycket om.
På ägarlistan finns nämligen kungafamiljens vänner och några av Sveriges rikaste familjer.
Bland de som har investerat i bolaget hittar vi Leonie Persson (gift med H&M:s vd Karl-Johan Persson), Lina Tham von Heidenstam (vars mamma är H&M-arvtagaren Lottie Tham) och Ellen Dinkelspiel (medietopp och gift med finansmannen Jan Dinkelspiel). Övriga ägare är bland andra Malinas grundare Malin Ek Andrén, Perfect Day Medias tidigare vd Karolina Roslund och Soft Goats grundare Stephanie Bergström. Även Svenska Krämfabriken i Borlänge har en mindre andel.
Hur fick ni in sådana tungviktare i bolaget och vad betyder det?
"Vi valde tidigt att en liten utvald skara kvinnor skulle få möjligheten att investera i vårt nybildade bolag. Den främsta anledningen till det var att kvinnor inte får den frågan och möjligheten i samma utsträckning som män och det ville vi ändra på."
Krävs det mer kapital?
“Vi kan absolut tänka oss att ta in kapital om vi hittar en partner med samma syn som oss på att bygga långsiktigt.”
All i am beauty är idag värderat till 108 miljoner kronor, enligt ägardatabasen Eivora.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.