Bolaget har både H&M-arvingar och en av Sveriges mest kända influencers på ägarlistan.
Vi pratar om Chimi. Det svenska solglasögonmärket som grundades 2016 av barndomsvännerna Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström. Bågarna har prytt kändisars ansikten världen över, vilket gjort att de har växt i raketfart.
Men även de mest hajpade bolagen har behövt ansöka om att skjuta upp inbetalning av bland annat skatter och arbetsgivaravgifter i det så kallade pandemistödet, som vi har berättat om här.
Chimi har idag en skatteskuld på nära 14 miljoner kronor till staten – vilket motsvarar 10 procent av bolagets omsättning.
Mellan januari 2022 och 2023 växte varumärket från 93 till närmare 130 miljoner kronor i omsättning. Förlusttrenden kan också vara på väg att brytas – under samma period minskade rörelseförlusten från 11,6 till 1,4 miljoner kronor.
Daniel Djurdjevic har tidigare avslöjat att målsättningen är att nå 1 miljard i intäkter senast 2027 – en resa som ska bli möjlig genom en stor USA-satsning.
Exakt hur det gick under 2023 vet vi inte, men klart är i alla fall att bolaget ansökte och fick beviljat ett skatteuppskov precis innan deadline i september 2023.
Breakit har, trots upprepade försök, inte lyckats få tag i Chimi-grundarna Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström eller marknadschefen Paola Pilotti.
Bianca Ingrosso ger stjärnglans
Chimi har flera tunga namn på ägarlistan. Under 2021 gick den svenska riskkapitalfirman Eequity in med en pengapåse på 80 miljoner kronor i bolaget, till en värdering av 390 miljoner.
Stjärnglansen stärktes i fjol när en av Sveriges största influencers och grundaren av skönhetssuccén Caia, Bianca Ingrosso, valde att investera.
Entreprenören gjorde då sällskap med bland andra rakhyvelbolaget Estrids grundare Ben Eliass, H&M-arvingen Nils Tham, och PR-profilen Daniel Redgerts företagsgrupp Redgert Comms. Tillsammans gick de in med 20 miljoner kronor och värderingen seglade upp till en halv miljard.
“Det känns jättekul att fortsätta etablera varumärket internationellt i en runda där vi utöver profilerade investerare även fått in ett gäng vänner och bekanta som verkligen tror på oss”, sa medgrundaren Daniel Djurdjevic då till Di.se.
Chimi verkar inte ha några planer på att slå av på tillväxttakten.
Under 2019 öppnade de en fysisk butik på Kungsgatan i Stockholm (som Ingrosso-familjen gjort en hel del reklam för). Och i fjol slog den första butiken upp utanför Sveriges gränser, nämligen i Paris.
Nyligen adderades även kläder till utbudet – en dam- och herrkollektion har nämligen lanserats med pompa och ståt.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.