Sök ikon

De ligger bakom Dupes.se – mor och dotter täljer guld med parfym på Tiktok

Artikel bild
Teja Mulic och Stefanie Mulic Dourvaris, medgrundare av Dupes.se. Foto: Press/TT/Montage.

Vissa älskar att laga mat, spela spel eller åka skidor med sin familj.

Andra startar snabbväxande Tiktok-konton ihop – och säljer parfym för miljoner.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

“Ska vi inte testa att sälja prisvärda parfymer online?”

Det förslog Stefanie Mulic Dourvaris för sin mamma, Teja Mulic, kort efter att båda två drabbats av uppsägningar under coronapandemin. 

Teja Mulic, som har en bakgrund i parfymbranschen, bland annat som tidigare vd på e-handlaren Grand Parfymeri samt butikschef inom Kicks – nappade på idén.

Sagt och gjort.  

Bolaget grundades för närmare tre år sedan, då med varumärket och hemsidan underhundra.se, hemma vid familjens köksbord. Några månader senare öppnade de även en fysisk butik i Göteborg. I januari i år byttes namnet ut till Dupes.se.

Begreppet “dupe” betyder att något har inspirerats av en betydligt dyrare produkt, men som säljs till ett desto mer överkomligt pris. 

“Det har blivit en otroligt stor hajp med dofter bland yngre, särskilt bland killar. Såsom sminktrenden utvecklas bland tjejer utvecklas det en doft-trend bland killar och unga män. De har doftgarderober, man ska ha olika dofter för olika tillfällen och de kan mycket om dofterna. Så det viktigaste för oss är att få hem varorna och visa upp det på Tiktok”, säger Teja Mulic.

Under 2022, ett år efter starten, landade omsättningen på 3,5 miljoner kronor med ett minusresultat på 80.000 kronor. Siffrorna för 2023 är ännu inte klara, men enligt Teja Mulic vänder bolaget till vinst. Vad omsättningen väntas landa på vet hon inte än.

“Vi tripplar omsättningen för kvartalet i år jämfört med samma period förra året”, säger hon. 

Just Tiktok är bolagets största framgångsfaktor. Idag har bolaget närmare 80.000 följare på plattformen och drygt 10.000 följare på Instagram. 

“Det är verkligen en stor del till varför det går så bra och hur vi har kunnat nå ut med produkterna och varumärket så snabbt. Särskilt på Tiktok sprider det sig väldigt fort. Det har blivit som en löpeld”, säger Stefanie Mulic Dourvaris.

Jag tror inte att det finns någon gräns för hur stora vi kan bli

Bolaget jobbar inte med någon annan form av marknadsföring. 

“Jag tror inte att det finns någon gräns för hur stora vi kan bli. Vi anpassar oss väldigt mycket till nya trender hela tiden. Idag är det Tiktok som gäller och då är vi stora där. Imorgon kanske det är någon annan plattform som blivit populär, och då måste vi synas där”, säger Stefanie Mulic Dourvaris.

Hur har ni finansierat verksamheten?

“Det är med egna medel. Men vi hade turen att jag kände flera leverantörer sedan tidigare. De gav oss väldigt fördelaktiga betalningsvillkor, vilket möjliggjorde att vi sakta men säkert kunde växa organiskt”, säger Teja Mulic. 

Vad var det för villkor menar du?

“Leverantörerna lät oss dra ut på betalningen. Vi kunde sälja varorna och sedan betala fakturan till dem. Det var tack vare tidigare kontakter i branschen”, säger Teja Mulic.

Dupes.se är inte ensamma om idén. Även e-handlaren Essnce säljer parfymer som är “inspirerade” av dyrare varumärken. Grundaren till bolaget, Jonna Gustafsson, fick i sin tur idén till företaget när hon såg på sociala medier att en snarlik produkt såldes i USA. Det finns alltså flera aktörer som ägnar sig åt samma affärsidé. 

Hur ser ni på konkurrensen?

“Vi tar det som en komplimang att fler hoppat på det här tåget då vi var först med det i Norden. Vi startade 2021 när ‘dupes’ var ett okänt begrepp. Man kan säga att Stefanie fått ‘utbilda’ den skandinaviska marknaden genom Tiktok om vad dupes är och att dofterna är inspirerade – inte kopierade – av andra kända parfymer”, säger Teja Mulic.

“Konkurrens är något som vi anser är viktigt för att handeln ska utvecklas och för att vi ska sträva efter att vara så bra som möjligt för konsumenten. Det är viktigt att vår servicenivå står sig trots våra låga priser, och vi kämpar dagligen med att ge bäst service. Direktkontakten med kunderna via sociala medier och i fysisk butik ger oss fingertoppskänsla vad kunderna vill ha och vår kundtjänst har varit prio ett från starten.”

I år är målet att växa e-handeln till Danmark och Finland, samt att öppna en butik i Stockholm.

“Att ha en fysisk butik är det som skiljer oss från andra e-handlare inom det här segmentet. Vi tillverkar ingenting själva idag utan vi köper in färdiga produkter. Eftersom de går att köpa hos andra aktörer så sticker vi ut genom att hos oss kan de komma och prova först”, säger Teja Mulic. 

Hur känner ni för att sälja dofter som är inspirerade av andra varumärken?

“Jag känner att det är okej. Det är lite som Robin Hood, förutom att vi inte snor från någon för att ge till någon annan, men vi möjliggör för fler att kunna köpa parfym. Priserna på dofter från fina varumärken har blivit otroligt höga och det är många som inte har råd”, säger Stefanie Mulic Dourvaris.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer