Idrottsklubben Ymer i entreprenörsstaden Borås stod för inspirationen när Peter Häggström – som tävlat i OS i friidrott – var med och startade klädmärket YMR Track Club 2017.
När Breakit pratade med grundaren förra året hade bolaget nått en omsättning på 3,5 miljoner kronor, vilket var en minskning med 200.000 kronor från tidigare bokslut.
Då hintade Peter Hägglund om att tillväxttakten tagit fart under det nya brutna räkenskapsåret 2022/2023.
“Sedan det brutna räkenskapsåret som startar första september har vi vuxit med 86 procent. Mycket tack vare de investeringar vi gjorde förra året i ny plattform och större och bättre kollektion”, sa han till Breakit.
Nu har facit för det senaste året landat hos Bolagsverket. Och det visar en ännu högre försäljning för YMR Track Club, som fokuserat på Sverige och Tyskland och nästan uteslutande säljer online. Omsättningen växte med hela 114 procent och kom in på 7,6 miljoner kronor.
Rörelseresultatet kom in på minus 1,9 miljoner kronor, att jämföra med minus 1,6 miljoner 2021/2022.
YMR Track Club tillskriver en del av framgången ett samarbete med glasögonmärket Vasuma och teknikjätten Samsung och smartklockan Samsung Galaxy Watch. Bolaget har också klivit in på den norska marknaden under det nyss stängda räkenskapsåret.
E-handlaren tog in 2,3 miljoner kronor förra året och har sedan starten plockat in nästan 8 miljoner kronor i riskkapital. På ägarlistan finns bland annat löparlegenden och OS-atleten Mustafa ”Musse" Mohammed, samt riskkapitalbolaget Wellstreet.
Förutom online så säljs YMR Track Club även i butik i Stockholm, New York och Mexico City.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.