Sök ikon

Bianca Ingrossos Ani Jewels krossar igen – men vinsten backar: “Här har det börjat ta fart på allvar”

Tomaj Sangchi, Lovisa Worge och Bianca Ingrosso. Foto: Press/Montage

Succén upprepas. Så går Bianca Ingrosso och Lovisa Worges smyckessatsning Ani Jewels – vi har alla siffrorna.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Hintarna ville aldrig ta slut mellan influencerkollegorna och bästisarna Bianca Ingrosso och Lovisa Worge våren 2021. Något slags företagssamarbete var på gång – men vad?

Till slut stod det klart att duon skulle lansera en smyckessatsning ihop, nämligen Ani Jewels, och där Tom Hope-grundare Tomaj Sangchi tog plats som vd.

Det första året gick som tåget och Breakit kan nu avslöja att inte heller 2023 blev någon besvikelse för entreprenörerna.

Ani Jewels nettoomsättning ökade från 19,3 till 23,5 miljoner kronor. Vinsten håller dock inte samma takt – här tappar de från 4,6 till strax under 1 miljon kronor. Smyckena började säljas i maj 2022, för jämförelsens skull.

Vd Tomaj Sangchi känner sig nöjd.

“Tillväxten kommer från att vi har utökat sortimentet och att fler kunder hittat hit. Trots att Ani är ett nystartat och, än så länge, mindre företag, så har vi släppt nya smycken varje månad”, säger han till Breakit.

LÄS MER: Imperiet Wahlgren Ingrosso – här är alla bolag som Sveriges mest kända familj är involverade i

Ani Jewels har under året expanderat utomlands. På två år har de sålt smycken för cirka 50 miljoner kronor.

“Vi har en stark närvaro i Sverige, men har även lanserat i Norge och här har det börjat ta fart på allvar. Även om vi fortfarande är ett mycket litet team, planerar vi att växa och utöka vår personalstyrka under året.”

Lovisa Worge, Tomaj Sangchi och Bianca Ingrosso

Anledningen till resultattappet, menar Tomaj Sangchi, ska vara långsiktiga investeringar.

Vi har lagt tid på att utvecklat varumärket och våra produkter, satsat på marknadsföring och förbättrat vår e-handel. De här investeringarna har inte varit för att maximera marginalen på kort sikt.”

Caia-grundarna sålde av

Under resans gång har även entreprenörerna Mikael Snabb och Jesper Matsch varit behjälpliga. De ligger bakom sminkjätten Caia tillsammans med Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad.

I december valde de dock båda att göra en exit från Ani Jewels genom att sälja alla sina aktier.

“Vi har sålt för att fokusera på vår investering i Caia. Men vi kommer fortsatt att hjälpa Bianca och Lovisa som rådgivare”, sa Mikael Snabb då till Breakit.

Inte otänkbart med nya delägare

Samtidigt stärkte Bianca Ingrosso och Lovisa Worge greppet i Ani Jewels. Bianca Ingrosso blev från och med detta verklig huvudman till 50-75 procent medan Lovisa Worge står för 25-50 procent.

Kan det vara aktuellt att ta in nya delägare?
“Det är inte omöjligt att fler delägare kan tillkomma i framtiden, även om inget sådant är planerat för tillfället. Skulle det uppstå en perfekt matchning, är det inte otänkbart”, säger Tomaj Sangchi nu.

LÄS MER: Sveriges 40 mest lönsamma onoterade techbolag – som trotsar de tuffa tiderna

Förutom att Ani Jewels e-handel säljer bra så var en av årets stora händelser den pop up-butik som bolaget öppnade inför julhandeln.

Efter Bianca Ingrossos succé med Caias pop up på NK i Stockholm (som nu blivit förlängd) så ville inte Ani Jewels vara sämre. Det gav mersmak, helt enkelt.

“Att kunna visa upp våra smycken var helt magiskt för oss, och blev mycket uppskattat för kunderna. Vi vill absolut skapa något liknande i framtiden.”

Finns det planer på permanenta butiker?
“Inte just nu.”

Härnäst står ytterligare expansion på tur för Ani Jewels. Men vilka marknader man vill ge sig in i vill Tomaj Sangchi inte avslöja. Caia till exempel, har gått all in på lansering i Tyskland, där de bland annat anlitar lokala influencers. Kanske det kan vara något.

“Det finns en mängd intressanta marknader som vi kommer att utvärdera för framtida expansion nästa år.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer