Sök ikon

Artportable tar in nya pengar – för att vända till svarta siffror

Artikel bild
Johan Höök och Erik Nordlander, grundare av Artportable. Foto: Press

De satsar på konst som SaaS-tjänst. Men de senaste åren har bolaget dragits med förluster.

För att vända trenden och gå mot svarta siffror tar Artportable nu in nya miljoner.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

SaaS-bolaget Artportable, med grundarduon Johan Höök och Erik Nordlander, har tagit in 1,8 miljoner kronor i en runda som värderar bolaget till 67 miljoner kronor, de nya pengarna exkluderade. Investerare är befintliga ägare som Brightly, Ventures Förvaltnings Aktiebolaget Segersta och Aggregate Media. 

Artportable är en SaaS-plattform för konstnärer som vill visa upp och sälja sin konst till allmänheten. Bolaget grundades 2016 och hette från början Bättrekonst.se. I dag finns tjänsten på tolv marknader med 10.000 användare. 

Artportable har nyligen förvärvat Artworks labs som driver två sajter där de säljer samtida konst från lovande och etablerade konstnärer. 

Det senaste kända räkenskapsåret 2022 omsatte Artportable 7,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 7 miljoner kronor. Föregående år visade också en förlust i samma storlek. 

Erik Nordlander skriver till Breakit att det senaste året har handlat om att gå över till lönsamhet, vilket den senaste emissionen ska användas till. 

”Vi fortsätter att satsa på att utveckla världens bästa digitala verktyg för konstnärer inför en större expansion.”

Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här

 

 

 

Läs mer