På kort tid så har Matilda Djerf byggt en e-handelssuccé som håller på att ta över världen, Djerf Avenue. Försäljningen är nu större i USA än i Sverige. Senast kända räkenskapsåret, 2022, ökade omsättningen med 350 procent och landade på 357 miljoner kronor.
Vad är då nycklarna till framgången för det unga entreprenörsparet från Borås, Matilda Djerf och medgrundaren Rasmus Johansson?
I Dagens industri, som utsett Matilda Djerf till en av näringslivets mäktigaste kvinnor, delar Matilda Djerf med sig av några lärdomar.
Här är några som vi kan utläsa, i punktform:
-
Gör inga längre affärsplaner. ”En styrka vi har är att vi kan förändra oss snabbt om det behövs”, säger Matilda Djerf.
-
Var på plats på kontoret! ”Därför bokar jag helst inte in möten på förmiddagen. Jag vill hinna gå runt och höra vad de behöver hjälp med.”
-
Tänk inkludering. En del av framgångsreceptet ligger i storlekarna. Djerf Avenue tillverkar sina kläder i XXS till XXXL. Bolaget har också tagit fram en linje i en lägre prisklass så fler kunder ska kunna ha råd.
-
Vikten av bra mellanchefer: ”Våra teamledare är väldigt viktiga.”
LÄS ÄVEN: Matilda Djerf hyllas i USA: “Hon dikterar villkoren”
LÄS ÄVEN: Ingrosso, Djerf och Nilsson Lindelöf vill vara hållbara – men klarar alla testet?
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.