Boxbollen har sålt över 1,4 miljoner produkter världen och fått draghjälp från superkändisar som Khloé Kardashian och Conor McGregor. Nu verkar det som att bröderna bakom träningssuccén, Jacob och Victor Eriksson, är på väg att göra en exit. Grundarna har i alla fall anlitat rådgivaren Clearwater International för att sälja en andel av bolaget, potentiellt en majoritetspost, enligt Merger Market.
Det framkommer också att snabbväxaren omsatte 29 miljoner dollar 2023, motsvarande 306 miljoner kronor.
Nyheten kommer kanske inte som en blixt från klar himmel. För bara ett par veckor sedan hintade Jacob Eriksson om en försäljning i Generos podd The Growth Pod. Han sa att bröderna var intresserade av att sälja åtminstone halva bolaget till en strategisk partner. Bröderna har även hintat om exitplanerna i tidigare intervjuer med Breakit.
Jacob Eriksson har inte sett att Merger Market skrivit om den potentiella affären när Breakit når honom på telefon.
“Spännande”, säger han först innan han fortsätter.
“Det stämmer. Vi är ganska öppna med vår process. Vi är ute och letar efter någon som kan köpa upp till halva bolaget i år.”
Det handlar inte om en majoritetsandel?
“Vi är öppna för rätt partner. Men inte i år. I år är planen att sälja en minoritetspost”.
Jacob Eriksson berättar att Boxbollen-grundarna egentligen hade planer på att göra en sådan affär förra året, när det senaste räkenskapsåret visade omsättning på 125 miljoner kronor.
“Men då trodde många att vi var ett one hit wonder. Vi var i kontakt med flera leksaksjättar som ville köpa oss, men billigt.”
Några av dem är fortfarande med i leken. Jacob Eriksson säger att det finns flera potentiella köpare, multinationella bolag från Nordamerika, Asien och Europa. Affären ska stängas i år, helst innan sommaren.
“Vi har några som är väldigt nära. Det skulle kunna bli en av dem”, fortsätter han.
Hur är det nu – är det väldigt bråda dagar?
“Du ringer med bra tajming. Det är jävligt spännande. Den här veckan så kommer mycket att avgöras vilka vi går vidare med. Den ena kommer få reda på vad den andra har lagt för bud.”
Att Boxbollen-grundarna vill ta in en strategisk partner med mycket muskler beror på att de vill skala snabbare.
“Vi har vuxit från noll till 300 miljoner på fem år. Vi har visat att konceptet funkar på marknaden, nu vill vi skala och rulla ut globalt. Det är klart, vi kan göra det själva men om vi ska dubbla varje år för att komma upp i en miljard dollar så kommer det att ta mycket längre tid. Vi är inte så sugna på att bygga den organisation som krävs själva.”
Jacob Eriksson säger att de söker en strategisk partner som är grym i distributionen och väldigt stark på retail och wholesale – någon som kan fylla hyllmeter med boxbollar världen över.
I fjol sålde Boxbollen 1,4 miljoner produkter. I år ska man dubbla. Men Jacob Eriksson vill inte stanna där.
“Vi skulle vilja sälja 10 miljoner bollar nästa år. Som jag brukar säga på mötena: Scale it to the moon.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.