Viaplay gick back 9,7 miljarder kronor, enligt bokslutet som presenterades på torsdagsmorgonen. I siffrorna för det fjärde kvartalet redovisade streamingjätten en omsättning på 4,9 miljarder kronor och ett rörelseresultat på minus 2,8 miljarder kronor.
Den organiska försäljningstillväxten låg på 3,4 procent vilket kan jämföras med en organisk tillväxt på 23,9 procent motsvarande kvartal 2022.
Viaplay tar i kvartalet en engångspost på 2,6 miljarder, vilket främst består av nedskrivningar av sportinnehåll och avsättningar.
Rapporten är den första för Viaplay efter att bolaget gått i hamn med sin rekapitaliseringsplan för att säkra sin överlevnad. Krisplanen innebar att bolaget tog in 4 miljarder kronor genom två emissioner, att Canal+ och PPF kopplade greppet och att befintliga aktieägare blev brutalt utspädda.
Jørgen Madsen Lindemann som tog över som vd på Viaplay förra året skriver om den nya strategin framåt i vd-ordet. Bolaget ska gå ifrån kostsamma och egenproducerade draman för att fokusera mer på lönsamma lokala format och innehåll från Hollywood. Bolaget ska också banta sportutbudet för att fokusera på de rättigheter som ”verkligen gör skillnad”.
I två omgångar har Viaplay höjt priserna för sina abonnemang rejält. I vd-ordet skriver Jørgen Madsen Lindemann att dessa bättre reflekterar erbjudandet och att det fortfarande är prisvärt jämfört med att gå på ”live-sportevenemang, konsert eller bio”.
Vd:n skriver vidare att Viaplay nu är en mer effektiv organisation.
”Under kommande år kommer vi att arbeta för att optimera vår verksamhet för att öppna upp nya intäktsströmmar och öka effektiviteten”, heter det.
”Vi har nu påbörjat resan med affärsinriktade mål, ett tydligt operativt ansvar, en tydlig finansiell disciplin som ger möjligheten att sätta rätt team på plats då vi säkrat ørefinansieringen.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.