Sök ikon

Satsar på lyxigare märke – då minskar vinsten för Sofi Fahrman Engelbert

Sofi Fahrman Engelbert. Foto: TT

Färre men värre är influencerveteranens nya melodi.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Influencerveteranen och entreprenören Sofi Fahrman Engelbert har släppt siffrorna för två av sina bolag i koncernen som också inkluderar mediebolaget Sofi AB. Det handlar om hennes influencerverksamhet i form av företaget Sofi Influencer och hennes Fahrman Förvaltning, som äger 100 procent av aktierna i den journalistiska verksamheten. 

Enligt siffrorna för det brutna räkenskapsåret 2022/2023 som avslutades i september så var omsättningen lägre än föregående år för influencerverksamheten. Förklaringen enligt bokslutet är att Sofi Fahrman Engelbert valt att samarbeta med färre men mer exklusiva varumärken.

Omsättningen krympte med nästan 25 procent till 1,6 miljoner kronor. Samtidigt föll rörelseresultatet från över 900.000 kronor till nära 240.000 kronor. 

Fahrman Förvaltning gjorde precis som föregående år ett rörelseresultat på minus 9435 kronor.

För de som missat var Engelbert kommer från i Sofi Fahrman Engelbert så är förklaringen att Sofi Fahrman gifte sig med Breakit-profilen och Avito-grundaren Filip Engelbert förra året.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer