Elfordonstillverkaren Cake har de senaste månaderna kämpat med att få in nya miljoner i vad grundaren och vd:n Stefan Ytterborn kallat “bryggrunda”, en tänkt finansiering som skulle räcka till en större emission senare under året.
Men så blir det inte. Nu lämnar fordonsbolagets styrelse in en konkursansökan.
“Overkligt. Sorgligt. Smärtsamt”, lyder Stefan Ytterborns första kommentar via sms till Breakit.
Att det var tomt i kassan, och att en konkurs låg i farans riktning, förstod de flesta när Breakit i förra veckan avslöjade att bolaget ställt in löneutbetalningen till de anställda.
“Detaljerna kring vår senaste emission har dragit ut på tiden och därför en viss försening”, sa Stefan Ytterborn då.
I Cakes ägarlistan finns bland andra AMF Pension, oljefamiljen Lundin, Creandum och Stefan Ytterborn själv.
I samtal med Dagens industri, som var först med att rapportera om konkursansökan, pekar Stefan Ytterborn på de nuvarande, ytterst tuffa förutsättningarna på kapitalmarknaden.
“Klimatfrågorna är inte längre i fokus, vi befinner oss i en lågkonjunktur. Det handlar om oss, men det handlar också om ekosystemet för riskkapital. För tillfället är det helt dött, det finns inga tagare i den senare fas Cake är i”, säger Cakes vd och grundare till tidningen på torsdagen.
Han pekar även på en annan försvårande omständighet: att bolaget har hela sex olika aktieslag som ger vissa ägare större rättigheter än andra. Detta är ett fenomen Breakit nyligen har skrivit om, och som komplicerar för en ny ägare att gå in i bolag som är finansiellt pressat.
Cakes vd berättar även att bolaget hade säkrat hälften av de 80 miljoner bolaget ville få in den aktuella bryggrundan.
”Sedan skulle våra ankarinvesterare – utan att peka på någon enskild – se till att bistå med resterande. Så sent som igår trodde jag att vi var i mål. Men i sista stund har specifika kommitterade aktörer valt att hoppa av”, säger Stefan Ytterborn till Di.
Cake har runt 140 anställda och har, utöver i Stockholm, närvaro i Los Angeles, New York, Paris och Milano.
Cake omsatte 99 miljoner kronor under 2022. Rörelseresultatet uppgick till -263 miljoner under samma period. Kassaflödet från den löpande verksamheten var -369 miljoner kronor.
Bolaget, som grundades 2015, har fram till konkursen sålt cirka 6000 fordon.