Sök ikon

Fragsheet har tagit in 11 miljoner från tunga affärsänglar

Grundarna bakom Fragsheet. Foto: Press

Tillsammans med sina medgrundare hoppas Niles Marcko slå sig in på esportscenen med dunder och brak. Backas av flera tech-profiler.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Esportsbranschen har än så länge visat sig vara ett utmanande segment för många techbolag med ambitioner. I slutet av 2023 gick den mest välfinansierade svenska satsningen Stryda under, efter att inga investerare längre var intresserade av att pumpa in pengar i det kostsamma bygget. Breakits årliga kartläggning har också visat att bolagsbyggarna inom esporten har kämpat med både lönsamhet och tillväxt.

Nästa svenska satsning inom området kallar sig för Fragsheet och i en intervju med Breakit berättar vd:n Niles Marcko att de har lyckats växa bra med en förhållandevis begränsad budget.

“Det började som ett passionsprojekt som vi arbetade med medan vi jobbade och pluggade. Sedan fick några änglar nys om vad vi höll på med och bokade ett möte där de ville investera. Efter det kunde vi börja arbeta heltid med Fragsheet”, berättar vd:n.

Tillsammans med sina medgrundare Rasmus Hammer och Axel Svärdh har de sedan starten 2022 byggt en tjänst som ska göra det enklare att hitta andra att spela med. För ungefär ett år sedan lanserades plattformen som idag ska ha runt 150.000 anslutna användare och i år är tanken att bolaget ska börja generera intäkter – via två nya lanseringar.

Det ena är en egenutvecklad AI-coach för League of Legends som analyserar spelarnas individuella spelstilar och sedan ger rekommendationer och tips på hur de ska bli bättre i spelet. Den erbjuds som en premiumtjänst för en månadskostnad..

“Sen har vi också en medieaffär där vi hjälper partners att nå ut till spelare i Europa", säger Niles Marcko.

Ett exempel på det sista kan exempelvis vara genom en turnering inom just esport. Fragsheet själva producerar inte några egna event inom esport idag men har bland annat en portal för att hitta tävlingar på andra plattformar som Esportal och Epulze.

Under fjolåret hade Fragsheet inga egentliga intäkter enligt Niles Marcko. När de i år lanserar två intäktsben är tanken att omsättningen ska ta ett ordentligt kliv framåt men huvudfokuset i år är lönsamhet. På sikt är målsättningen en omsättning på 20 miljoner kronor inom två till tre år.

''I år tänker vi bli lönsamma och det kommer vi nå givet vår nuvarande pipeline med medieaffärerna och volymen vi ser hos AI-coachen. Vi är ett litet men effektivt team som håller i pengarna.”

Totalt har Fragsheet tagit in 11 miljoner kronor i kapital från flera olika affärsänglar. Bland investerarna finns namn som Medius-grundaren och Einride-investeraren Mikael Lindblom, Johan Strid genom Dynaventures som bland annat investerat i Bzzt och Myoroface, liksom marknadsbyrån King. De två förstnämnda sitter också i Fragsheets styrelse tillsammans med Kings grundare Sunit Mehrotra.

“Det är en väldigt operativ styrelse som hjälper oss med mycket”, säger Niles Marcko.

Hur ser finanseringsplanen ut framåt?

“Det är inte helt fastslaget ännu. Fokuset är lönsamhet och att ta in pengar om det skulle behövas för att nå dit. Samtidigt kan vi växa ännu mer om vi skulle ta in en större summa pengar.”

Idag har Fragsheet tre anställda men siktar i år på att växa med ytterligare fem personer.

Läs mer