Sök ikon

Deligate vill gå från butiksgolvet till börsgolvet – på minskat matsvinn

Herman Berger Kullberg (Utvecklingschef) Annie Carlsson (mötesbokare) Magnus Cornell (Kundansvarig) Adam Vikström (VD) Mattias Chahin (Produktchef) Marcus Karleport (Kundansvarig)

SaaS-tjänsten Deligate vill minska matsvinnet i butikerna. Det gör de med sina ät snart-skåp i illrött och en tjänst som realtidsprissätter mat som är på väg att bli gammal.

För Breakit berättar grundaren om hur det går för satsningen och vad som talar för att Deligate ska till börsen.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Deligate började som idé när Adam Vikström, Lukas Wallströmer och Mattias Chahin packade upp varor i en ICA Maxi-butik i Örebro och funderade på hur de skulle lösa butikernas stora problem med matsvinn. Idag har bolaget sålt in sin tjänst till 500 affärer i Norden. 

De flesta av dessa använder Deligates digitala tjänst för att hålla koll på butiksvaror som håller på att bli gamla. Ett 40-tal av butikerna har också köpt Deligates senaste lösning "Ät Snart" – en kyl för utförsäljning av kort-datum-mat. Där exponeras mat som ligger i riskzonen för att bli för gammal så att kunderna enkelt hittar den. 

“Istället för att som butikerna ofta gör, sätta en röd klisterlapp med rabatt och lägga ner i en bortglömd glasskyl som göms undan”, säger Adam Vikström som är vd i Deligate. 

“Det är få som kollar i lådorna och bara hälften i snitt som blir sålt”, fortsätter han. 

Deligates kylar sparade 180 ton mat förra året. Enligt Adam Vikström så såldes 92 procent av all mat som frontades i kylarna. 

“Det är en jätteskillnad för butikerna”, säger Adam Vikström.

Deligate befinner sig just nu i processen att söka patent för sin realtidsprissättning, en viktig funktion i Ät Snart-konceptet, som även den kan spara pengar för butikerna. Idén är att kunden skannar en vara i kylen och beroende på hur lång tid det är kvar på bäst före-datumet sätts rabatten. I snitt handlar kunden när det är ungefär 25-26 procent rabatt, säger medgrundaren.

Adam Vikström berättar att Deligate omsatte 7,5 miljoner kronor 2023, med någon miljon i förlust. Det kan jämföras med 6 miljoner i omsättning 2022 och en förlust på 2,4 miljoner kronor året innan. 

“Vi har gjort lite omorganisationer under hösten för att ställa om till lönsamhet. Vi har visat att vi har proof of concept och vi har spännande testprojekt igång med några av Europas största livsmedelskedjor.” 

Bolaget ägs till hälften av grundarna Adam Vikström och Mattias Chahin och som sedan start tagit in totalt 12 miljoner kronor, varav merparten kommer från it-miljardären Staffan Perssons investeringsbolag Swedia Capital och Håkan Svanbergs investeringsbolag Svanberg & Co Invest. 

På den senaste tiden har man börjat snegla mot börsen. 

“Det är ambitionen. Vi har byggt cap table och byggt för det på ägarsidan som i stor utsträckning har vana att bygga och leda börsbolag. Vi tror att det här är väldigt rätt. Det är en häftig modell som behövs och fungerar.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer