Influencers som marknadsföringsform har exploderat de senaste åren. Annonsörerna vill åt trovärdigheten och de större profilerna kan i sin tur fakturera flera hundra tusen kronor på en reklamkampanj på Instagram.
För att hjälpa annonsörer hitta rätt i djungeln av influencers så har agenturer poppat upp i varje vrå.
Men konkurrensen har varit tuff och så sent som i slutet av november meddelade mediebolaget Aller att de skrotar sin satsning på influencers.
Men ett bolag som faktiskt ökar är Malmöbaserade Proad. Bolaget ökade sin omsättning till 62 miljoner kronor förra året, en ökning med 8 procent från året innan. Dessutom vänder bolaget från en förlust på 5 miljoner 2022 till en vinst, enligt preliminära siffror, på ungefär 1,5 miljoner.
“Vi ser nu med facit i hand att vår strategi har varit helt rätt, även om det kortsiktigt inneburit en viss påverkan på vårt resultat”, säger Magnus Noord, vd på Proad i ett pressmeddelande.
“Vi är övertygade om att de initiativ och satsningar vi genomfört kommer att fortsätta generera positiva resultat även kommande år och etablera Proad som en ledande aktör på marknaden”.
De initiativ och satsningar han syftar på är att bolaget köpte och slog ihop sig med annonsbolaget Yield, har satsat på en webbhandelslösning och white labels-lösningar och event.
Bland de som är knutna till Proad finns bland annat Camilla Hamid och matinfluencern Helan Shabani som mest syns på Tiktok och Instagram.
Nästa år ställer bolaget in siktet ännu högre och budgeterar för att göra en vinst på 5 miljoner kronor 2024.
“Vi har en unik affärsmodell med fokus på relationsbyggande försäljning genom det personliga mötet och att skapa och vårda långsiktiga relationer”, säger Magnus Noord.
“Det är något som vi ser att många aktörer i branschen vänder sig bort från och istället väljer att satsa på automatiserade processer. För oss är det dock tydligt att den personliga interaktionen och ett nära samarbete är viktigare idag än någonsin.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.