Sök ikon

Krisande Cake tvingas återkalla – risk för brand i batteriet (och styrstång kan gå itu)

Stefan Ytterborn, grundare och vd Cake. Foto: Press/Tobias Lundkvist

Den svenska elfordonstillverkaren Cake är finansiellt pressad. Nu kommer fler dåliga nyheter.

Bolaget tvingas åtgärda kvalitetsbrister på flera hundra redan sålda motorcyklar och mopeder. Svenska kunder kan vara drabbade.

Cakes grundare Stefan Ytterborn har en uppfattning om hur stor notan kan komma att bli.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Den 15 oktober fattade en av Cakes elmotorcyklar av modellen Kalk eld. Det skedde när batteriet laddades hos en av bolagets återförsäljare i Seoul. Under de påföljande dagarna och veckorna utreddes incidenten av de lokala brandmyndigheterna och av Cakes ingenjörer på plats i Sydkorea. 

Nu kommer konsekvenserna: Alla batterier av den aktuella typen måste bytas ut. 

Allt detta framgår av en anmälan som bolaget skickade in till den amerikanska myndigheten NHTSA, ungefär USA:s motsvarighet till Trafikverket, den 29 december. 

Cakes vd, grundare och storägare Stefan Ytterborn bekräftar saken: 

“Vi har haft en situation med ett batteri som lett till gnistbildning vid felaktigt laddningsförfarande”.

Defekten i batteriet beror, uppger bolaget i anmälan, på den “kemiska kompositionen” i enheterna. Felet kan leda till att motorcyklarna inte laddas ordentligt och, i värre fall, att det börjar ryka och fattar eld under laddningen. 

De berörda motorcyklarna producerades mellan den 1 januari 2018 och 1 november 2023. Totalt handlar det om 264 fordon och det motsvarar runt 50 procent av den sålda volymen av den aktuella modellen. Antalet kan även ställas i relation till att Cake säljer lite fler än 2000 fordon per år. Modellen Kalk står för runt 10 procent av försäljningen i dagsläget. 

Anmälan är som sagt gjord i USA men felet kan även drabba till exempel svenska kunder. 

“Dessa fordon är levererade i samtliga marknader”, skriver Stefan Ytterborn till Breakit. 

Cake lägger i anmälan fram en plan på hur felen ska åtgärdas och den går ut på att ersätta de aktuella batterierna mot en annan typ. Men batterier av den nya modellen kommer inte finnas tillgängliga förrän senare under vintern, i mars 2024, skriver Cake. Fram tills dess uppmanas ägarna till berörda motorcyklar att ladda de aktuella batterierna på ett särskilt sätt (som beskrivs här).

Vem som har tillverkat de defekta batterierna vill Stefan Ytterborn inte avslöja. Han säger dock att det inte är Northvolt, som Cake inledde ett samarbete med i slutet av 2020. 

Kundbrev 

I slutet av den här veckan, kring den 12 januari, planerar bolaget att skicka ett brev till återförsäljarna och till ägarna av den aktuella modellen. I brevet betonas att felet uppstår under “ovanliga förhållanden” och att det hittills bara inträffat när man inte följt de medföljande laddningsinstruktionerna. 

Av en annan ganska färsk anmälan till NHTSA, gällande en annan Cake-modell, mopeden Öka Flex, framgår att bolaget måste byta ut den så kallade styrstången på 154 fordon som producerats för den amerikanska marknaden. 

Cake misstänker, efter att en kund larmat förra våren, att den aktuella komponenten riskerar att ge vika om mopeden utsätts för mycket hårda påfrestningar. Styrstången ska därför bytas ut, från en i aluminium till en i rostfritt stål. Det bytet håller på att slutföras just nu, enligt Stefan Ytterborn. 

I det här fallet har Cake erbjudit sig att skicka ut en tekniker till de personer som äger mopeden av den berörda typen och lovat, precis som i batterifallet, att ta alla kostnader för att genomföra skiftet. 

Vad notan för att åtgärda de två upptäckta defekterna slutligen hamnar på återstår att se. 

“Worst case hamnar notan på 5 miljoner kronor”, skriver Stefan Ytterborn om batteriproblemet och han tillägger att bytet av styrstängerna kommer att gå på ytterligare “ett par hundratusen”. 

Vanligt med fel

Återkallelser är inget ovanligt fenomen i fordonsbranschen. Med jämna mellanrum dyker notiser upp i svenska medier om hur många bilar en viss tillverkare måste återkalla. Detta påminner Stefan Ytterborn om när han ombeds precisera de aktuella återkallelsernas påverkan på Cake. 

“Recalls är ett initiativ från tillverkarens sida och sker dagligdags hos samtliga leverantörer inom fordonsindustrin och i alla andra sektorer. Det är en ansvarsfråga och en kvalitetsgaranti”, skriver han. 

Men det råder samtidigt ingen tvekan om att kvalitetsproblemen och de tillhörande kostnaderna dyker upp vid fel tidpunkt för bolaget. I december avslöjade Breakit att Cake har vad vd:n själv beskrev som ett “desperat behov” av likviditet och att bolaget snarast ville genomföra en bryggrunda. 

Bolaget vädjade till de befintliga ägarna att ställa upp i denna runda och de ombads svara före den 17 december. Det var alltså knappt fyra veckor sedan. Stefan Ytterborn säger följande om den saken: 

“Gällande den finansiella statusen så löser vi vårt behov av bryggfinansiering inom befintligt cap table för att i lugn och ro stänga den mer omfattande rundan under våren”.

Stefan Ytterborn äger lite mer än 10 procent av aktierna i Cake, enligt den förteckning som finns i ägardatatjänsten Holdings databas. AMF Pension är störst med 12 procent och riskkapitalbolaget Creandum ligger på ungefär samma nivå som Stefan Ytterborn. 

I ägarlistan hittas även oljefamiljen Lundin (cirka 8 procent), fastighetsinvesteraren Rutger Arnhult (omkring 7 procent), Stadium-familjen Eklöf (cirka 2 procent) och H&M:s storägare och ordförande Karl-Johan Persson (1 procent). 

Cake omsatte 99 miljoner kronor under 2022. Rörelseresultatet uppgick till -263 miljoner under samma period. Kassaflödet från den löpande verksamheten var -369 miljoner kronor. 

Läs mer