Bland alla kriser vi skrivit om det senaste året så har babykrisen stuckit ut som en särskilt perfekt komponerad storm. Det är inte bara det allmänt dystra läget för e-handlarna, orsakat av inflation och stigande räntor, som har drabbat återförsäljare av barnprodukter. Även en rejäl dipp i födelsetalen i Sverige har slagit mot branschen.
När beslutet om Bontis rekonstruktion togs i slutet av mars var den kungliga hovleverantören den tredje babyproduktshandlaren i Sverige, efter Babyshop och Babyworld, som under kort tid tvingats till detta insolvensförfarande.
“Vi fokuserar på att ta bolaget till lönsamhet, men det har skett vissa makroekonomiska förändringar som förändrat kostnadsbilden och bruttomarginalen. Vi gör allt vi kan för att komma stärkta ut det här tillsammans med våra leverantörer”, sa Bontis styrelseordförande Edward Ernstberger till Breakit i våras.
Nu visar det sig att Bonti, med 30 år på nacken och flera fysiska butiker, genomgår flera förändringar i toppen. Det visar handlingar som skickats in till Bolagsverket.
Den tidigare ordföranden Edward Ernstberger kliver av från styrelsen. Det gör också den operativt aktiva delägaren och ledamoten Robin Seger.
Från HON till barn
In som ny vd i bolaget kliver Aleksandra Avli, en profil i Breakit-sammanhang. Hon står bakom HON, ett slags mansfritt Linkedin som fick en flygande start med uppbackning från Cristina Stenbeck, Sophia Bendz och Susanna Campbell. I mars pratade vi med Aleksandra Avli i samband med att hon bestämt sig för att lägga ner HON.
Det är Bontis ägarbolag som får nya ägare. Majoritetsägaren Raptor Group, som ägs av Edward Ernstberger säljer hela sitt innehav efter drygt tre år. Det bekräftar Robin Seger i ett mejl till Breakit.
De nya ägarna är privata investerare som Fredrik Lundqvist med bolaget Inorelax och Andreas Martin-Löf. Tillträdande ordförande är Erik Wikström.
”Vårt huvudmål de kommande månaderna är att bygga operationell styrka och att fortsätta utveckla det starka varumärke och värde som Bonti har levererat till sina kunder”, säger Aleksandra Avli i ett pressmeddelande.
”Det är en spännande tid och vi är otroligt dedikerade till att stärka vår relation med kunderna genom att erbjuda det bästa på marknaden, både i butik och online”.
Aleksandra Avli tar med sig sin erfarenhet in av att bygga community i Bonti. Hon vill vidareutveckla Bontis egna varumärke och butikskonceptet för att passa den moderna konsumenten som både vill klämma och känna men samtidigt klickar hem på nätet.
Om krisen för branschen och Bonti säger hon till Breakit:
“Det är med största ödmjukhet vi går in i bolaget. Vi är inga superhjältar men vi vill rädda bolaget och se till att det landar på fötterna.”
Aleksandra Avli säger att resan mot lönsamhet börjar nu.
“De första sex månaderna kommer att vara kritiska för oss”
Omsättningslyft
Efter rekonstruktionen så är Bonti väl positionerade för en ljus och framgångsrik framtid, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Bonti har genom åren tagit in 17 miljoner kronor och värderas enligt ägardatasajten Eivora till 123 miljoner kronor.
Det senaste rapporterade räkenskapsåret 2022 omsatte Bonti 104,1 miljoner kronor – en ökning från 75,8 miljoner kronor året innan.
Förlusten har samtidigt ökat från 13,2 miljoner kronor till 16,2 miljoner kronor.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.