Sök ikon

Anställda slår larm om Klarnas kundtjänst: ”Behandlas som åsnor”

Sebastian Siemiatkowski vd och medgrundare Klarna. Foto: TT

Låga löner och trakasserier. Så ljuder larmet inifrån Foundever – bolaget som sedan i höstas sköter kundtjänsten åt Klarna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Unga lockas till Cypern med löften om att växa som människa och i karriären. De ska jobba på Foundever, bolaget som sköter kundtjänsten åt Klarna. 

Men Arbetet och Arbetsvärlden tecknar en helt annan bild av förhållandena på Foundever. Tidningarna har i en gemensam granskning pratat med flera som varit anställda på bolaget. De flesta vill vara anonyma i rädsla för repressalier. 

Det handlar om låga löner – en timlön på 67 till 78 kronor för arbetsveckor på 48 till 56 timmar i veckan – utan OB-tillägg. Det finns också vittnesmål om obefintlig sjukersättning, klockade toalettbesök och trakasserier från chefer på plats. 

”Jag tycker att Klarna verkligen utnyttjar folk här nere. Vi blir behandlade som åsnor”, säger en före detta anställd som slutade under hösten.

En annan beskriver sig själv som en ”slit- och slängvara”. 

Outsourcades i höstas

Det var i höstas som Klarna tog beslut om att outsourca kundtjänsten, vilket berörde runt 500 anställda, till Foundever. I oktober skrev vi om när de berörda blev kallade till informationsmöte. 

“Hela hanteringen har enligt mig varit absolut fruktansvärd. Många frågor som vi hade har lämnats obesvarade, det finns så mycket osäkerhet”, sa en källa inifrån fintechbolaget till Sifted då.

Outsourcingen skedde mitt i konflikten med facken, vilket slutade med att Klarna tecknade kollektivavtal.

”Noggrant utvalda”

Klarnas presschef Amanda Larsson ger en helt annan bild än vittnesmålen från de Foundever-anställda på Cypern.

”Foundever är en noggrant utvald partner som delar Klarnas etos och engagemang för sina team”, skriver hon bland annat. 

Även Anki Nordin som är HR-chef på Foundever i norra Europa svarar på det sättet. 

”Foundever lägger alltid största vikt vid välbefinnandet för sina 170.000 medarbetare oberoende av var i världen de jobbar”, skriver hon och tillägger att bolaget tar alla anklagelser på allvar och att det finns utarbetade processer för dessa. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer