Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Han ska ratta syskonen Ingrossos nya satsning: “Alldeles för spännande för att säga nej”

Bianca, Oliver och Benjamin Ingrosso och Daniel Warence.

Daniel Warence kliver in som vd i syskonen Ingrossos senaste satsning Mi-No Market.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

I slutet av sommaren kunde Breakit avslöja att syskonen Bianca, Oliver och Benjamin Ingrosso Wahlgren har en ny satsning på gång. 

Bolaget heter Mi-No Market och ska fokusera på livsmedel. Varumärket går kort och gått under epitetet Mino. 

Nu kan Breakit avslöja att Daniel Warence kliver in som vd i bolaget. Han kommer senast från en roll som operativ chef och medlem i ledningsgruppen på Humble Group AB. Före det har han bland annat jobbat inom Orkla och Swedish Match.

“Det är verkligen spännande”, säger Daniel Warence när Breakit når honom på telefon. 

En gemensam bekant skapade kontakten mellan honom och Ingrosso-syskonen, berättar han. Att han kliver in som vd stod klart för ett par månader sedan. 

Som nämndes ovan är det sedan tidigare känt att bolaget ska rikta in sig på livsmedel. Nu kan den nytillträdde vd:n berätta mer. 

“Det handlar om försäljning av livsmedel och produkter kopplade till matlagning, exempelvis olika typer av köksredskap. Det är ett brett sortiment. En stor del kommer vara livsmedel kopplat till det italienska köket, och en annan del kommer vara verktyg, som stekpannor, skärbrädor och liknande”, säger Daniel Warence. 

“Vi vill främja kärleken till mat och matlagning och trycka på att det inte behöver vara svårt att laga väldigt god mat. Vi vill erbjuda kvalitativa livsmedel som gör enkla maträtter godare, men också bidra med verktyg som gör det lätt att laga maten.”

Livsmedlen ska säljas hos stora dagligvarukedjor, medan köksredskapen ska säljas i den egna e-handeln. 

“Det finns planer på en egen butik, men de ligger längre fram, bortom 2024. Men livsmedlen ska ligga i dagligvarukanalerna snart. Vi vill nå ut med maten till så många butiker som möjligt”, säger han och tillägger:

“Det effektivaste sättet att distribuera mat är genom dagligvaruhandeln, men vi vill ju såklart nå så många konsumenter som möjligt för att ge dem möjlighet att inspireras och lära sig mer om den matkulturen som ligger mig själv och syskonen varmt om hjärtat.”

Har ni inlett några samarbeten redan?

“Det är inget jag kan prata om just nu”, säger Daniel Warence. 

Hur involverade kommer Ingrosso-syskonen vara i den operativa verksamheten?

“Vi har en bra planerad väg framåt med väldigt tydliga rollfördelningar. Periodvis kommer syskonen säkert vara mer involverade, periodvis lite mindre. Det handlar om att få ihop det på en helhet. Min uppgift är att ta visionen och omsätta den i konkreta handlingar i linje bolagets och syskonens ambitioner.”  

Varför valde du att sluta med ditt tidigare uppdrag för att satsa på det här?

“Det var alldeles för spännande för att säga nej. Den initiala dialogen var mer på idéstadiet, sedan har det vuxit väldigt mycket hos mig. Det gick snabbt för mig att ta beslutet.” 

Får du möjlighet att köpa aktier i samband med tillträdet?

“Det kan jag inte gå in på, men jag kan säga att jag är väldigt nöjd med upplägget vi har nu.”

När kommer man kunna köpa produkterna? 

“Den första produkten kan nå dagens ljus ganska snart, men vi vill naturligtvis komma med en bred portfölj när vi väl drar igång verksamheten ordentligt. Så jag skulle säga att det blir tidigast i vår, men troligast under sommaren”, säger Daniel Warence.

Vad tror du att det kommer att ha för betydelse för bolaget att det är grundat av en trio som är så pass kända som de är?

“Det kommer naturligtvis att ha en jättestor betydelse för bolaget, framförallt för att få konsumenter att prova. Men kvaliteten på produkterna kommer att vara avgörande för den långsiktiga framgången. Syskonen har kvalitet i allt de gör och så kommer det vara även i Mino.”

Hur finansierar ni uppstarten av verksamheten? Går Ingrosso-syskonen in med egna medel?

“Det kan jag heller inte kommentera.”

Tror du att det kommer att bli svårt att bli en spelare inom livsmedel?

“Alla startups har en utmaning med att slå igenom bruset, och att få människor att prova ens produkt. Kundmötet är avgörande och att få kunder att testa det man erbjuder kommer alltid vara en utmaning. Men jag tror att det är en enorm hjälp att det är just de här syskonen som har grundat och äger bolaget."

"Vi kommer att få ett intresse kring produkterna, men produkterna i sig måste leverera i kvalitet och i smak och måste vara minst lika bra än de andra artiklarna som finns i samma kategori. Men vår ambition är att vara bäst, naturligtvis. Men vi står såklart inför samma utmaningar som alla andra startups, men vår fördel är att vi har en stark ägartrio.”

Syftar du på någon särskilt utmaning, eller är det att slå igenom bruset?

“I dagligvaruhandeln utspelar sig slaget om konsumenten vid hyllan och att man ska bidra med något nytt till kategorin för att rättfärdiga sin plats där.” 

Har ni siktet inställt på fler länder än Sverige?

“Det vill jag inte kommentera. Vi vill först och främst fokusera på Sverige, men det är Norden som är vår marknad”, säger Daniel Warence.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer