Det fanns en tid när män generellt bar mörka strumpor. Möjligtvis vita sportsockar ibland eller vinrött i sobert mönster om herren i fråga ville sticka ut. Sedan kom Happy socks och ställde allt på ända kan man säga. Bolagets hela affärsidé var färg och mönster en masse och det var som att en Narnia-dörr öppnade sig i strumplådan. Kunderna var äventyrslystna.
Det stora genomslaget kom för ett decennium sedan. Då drevs bolaget av grundarduon Mikael Söderlindh och Viktor Tell. De cashade in 2017 när de sålde merparten av bolaget till Palamon Capital Partners. Ett par år senare, 2020, sålde Happy Socks strumpor för hela 661 miljoner kronor.
Nu har den nya årsredovisningen landat hos Bolagsverket. Den gäller för räkenskapsåret som sträcker sig till och med mars 2023 och visar att omsättningen faller och det rätt rejält.
Försäljningen dyker med hela 14 procent på årsbasis och landar på 508 miljoner kronor. Samtidigt rasar rörelseresultatet och landar på minus. Rörelseförlusten kommer in på 25 miljoner kronor, jämfört med vinst på nästan detsamma föregående år.
Happy socks – som säljs av allt från Åhléns till Matsmart idag – har påverkats av ett osäkert världsläge, skriver bolaget i bokslutet. Bolaget har genomfört kostnadsbesparingar men effekten av den lägre omsättningen gjorde att rörelseresultatet försämrades med 48 miljoner kronor, står det.
Fokus framåt ligger på att förbättra lönsamheten med fler kostnadsbesparingar ska också öka i fler försäljningskanaler.
Enligt bokslutet arbetade i snitt 115 anställda på Happy socks under det brutna räkenskapsåret, vilket är en ökning från 110 personer föregående år. I slutet av sommaren fick bolaget en ny vd i Alexander Meyer. Han tog över efter att Emil Viklund lämnade vd-jobbet i våras. Vid samma tid började också omdesignen av bolagets varumärke, med ny image och logotyp.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.